fullfartframat.se

sörmlandsleden etapp tre

1 kommentar

Tanken var en halvmara på Sörmlandsleden. Men en vurpa (som kändes värre just då i skogen än hemma i soffan) senare och en buss som kom lägligt vid Tyresta By blev det strax under femton kilometer i stället. Etappen som startar vid Alby friluftsgård är en si så där tolv kilometer men jag tog några extra svängar – till en kallkälla, till en utsiktspunkt och så vidare..

jag är inte ute efter att ta mig fram så snabbt som möjligt – själva upplevelsen är lika viktig. Och då hade jag inte heller hunnit med att ta bilder. De flesta är dock tagna i språnget så kvaliteten är ju varierande.

Sörmlandsleden är verkligen fin. Varierande natur, miljö och underlag. Kallkällor, torrdass och vindskydd finns på flera etapper. I lördags var det många ute i spåret – många löpare, vana vandrare men även barnfamiljer och pensionärer med hundkompisen på en liten tur.

photo(364)När jag, knappa kilometern efter start (!!), blir sjukt kissnödig – ja, titta! Att det var becksvart och kryllade av spindelnät – det var sekundärt.photo(363)I Nyfors kan det bli svårt med broarna – fråga SUM-gängetphoto(362)Ser ni den orangea markeringen till höger? Det gjorde inte jag utan sprang på en bra bit innan jag insåg att något inte stämde – det var bara att vända om..photo(361)Det går både brant uppför och nerför..photo(365) photo(360) photo(359)..för den trötte vandraren..photo(366)Spänger finns det gott om. Hela etappen är väl underhållen och markeringarna är täta – även om jag missade några..photo(358)Trefilig autobahn – och svullna knän.photo(357) photo(356) photo(367) photo(354) photo(355)Tre-spängskorsning.photo(368) photo(353) photo(352) photo(351)Perfekt tältplats någon kilometer från Tyresta By. Här missade jag även Staffan – typiskt. photo(350)Mina älskade Inov-8 börjar redan bli slitna – och jag som vill nöta på dem i många, många mil till!

Läs mer här och här om mina tidigare bravader på Sörmlandsleden.

One thought on “sörmlandsleden etapp tre

  1. Åh vad härligt det ser ut!

Kommentera

