fullfartframat.se

sörmlandsleden etapp ett – två

2 kommentarer

Har man sagt A får man verkligen göra B också. Sagt och gjort, i lördags var det dags för några etapper till på Sörmlandsleden. Nu med lite mer ändamålsenliga skor och bättre vetskap om vad som väntade – men med högre temperaturer och längre sträcka.

Jag började med att vänta på försenade tåg.. kändes ju så där när man bara ville iväg innan solen hann högt på himlen. Dagen innan hade mitt medlemsbevis för föreningen Sörmlandsleden ramlat ner i brevlådan. Jag var inte sen att sy fast det fina märket med några – mindre fina – stygn. På fötterna: Inov-8 och Gococo. Bästa kombon även om skorna faktiskt blev aningen varma.

photo(325)Då kör vi då.photo(326) photo(327)Etapp 1 består av en massa sjöar. Du springer förbi oväntat mycket vatten. Vissa var jag bekanta med sedan min tid i Bagarmossen -andra inte.photo(328) photo(329)Tack och lov hade någon smart (etappansvarig?) även målat orangea prickar på rötter, stubbar och stenar. Vandrar man har man ju oftast näsan rakt fram men springer man vill man helst ha koll på var fötterna hamnar och då missar man lätt en trädmarkering – eller två.photo(330) photo(332) photo(333)Lite så där kul att passera trafikerade vägar. Ovan Ältavägen. photo(335)Godaste vattnet jag druckit på länge. Iskallt och klart. Tack naturen.photo(334) Snabb instagram-paus vid ytterligare en badsjö. En sjö som många millöpare vid Hellas är bekanta med. Leden delar milspåret (och femman) en bit.photo(337)Etappmål Skogshyddan. photo(336) photo(338)Jag sa att det var varmt va? Tights: 2XU, linne: Craft, rygga med vätskeblåsa: Nathan.photo(339) photo(340) photo(341) Slutdestination för den dagen. Alby friluftsgård i Tyresö.photo(342) Lördagens etapper upplevde jag som enklare att springa – men på vissa sträckor tråkigare. Fler grusvägar och genom Öringe går leden på vanliga asfalterade promenadvägar. Snitthastgheten för dessa etapper var naturligen snabbare än för etapp 4 – om man nu skulle bry sig om det. Jag själv är stolt över att jag orkar springa i så pass kuperad och många gånger teknisk terräng.

Naturen är varierande och på många ställen fantastiskt vacker. Under etapperna passerar du flertalet torp och får en liten dos historielektion. Jag sprang lite fel på några ställen och när jag kände mig riktigt förbryllad – trots karta – stod jag helt plötsligt öga mot öga med en grand danois vars husse vänligen visade mig stigen åt rätt håll.

Efter Annikas dust med etappen till Paradiset är jag tveksam om jag verkligen ska ta den etappen – nu lutar det mer mot att jag fortsätter ner mot Nynäshamn och sedan tar mig an etapperna mot Södertälje. Men man vet ju aldrig vad som händer.

2 thoughts on “sörmlandsleden etapp ett – två

  1. Pingback: ge mig lite skog i stället… | fullfartframat.se

  2. Pingback: sörmlandsleden etapp tre | fullfartframat.se

Kommentera

