fullfartframat.se

sörmlandsleden etapp fyra

4 kommentarer

I lördags skulle jag ju ha sprungit det där långa loppet. Tyvärr insåg jag ju att ryggen/höften inte skulle hålla för en så lång och mödosam strapats som mer än fem mil i terräng faktiskt är. Jag är inte riktigt hel än. snart så. Men inte än.

Men terräng ville jag ju springa i alla fall. Fast kortare. Så jag packade min löparrygga med vätskeblåsa, SL-kort, några bars och lite kontanter och tog pendeln till Handen.

Etapp 4 av Sörmlandsleden går från Handen till Tyresta by som ligger på kanten till Tyresta naturreservat. En etapp på 8.5 km men efter lite felspringningar var jag uppe i över nio kilometer. Den knappa milen tog sin lilla tid. Etappen är full av sten, rötter, smala spänger, smala stigar och lera. Någonstans halvvägs ångrade jag mitt val av skor och längtade eter mina Inov-8.

[edit: enligt flera vandringssidor på nätet så anses etapp 4 vara lättvandrad, det är den säkert – men lite knixigare att springa i och med alla rötter]

Solen gassade även om jag stundtals befann mig i djup urskog och vätskeryggan var verkligen värd sin vikt i guld – och mer därtill.

Jag mötte flertalet trevliga vandrare längs leden och alla hälsade glatt och vissa småpratade lite. Trevligt! Fler glada löpare efterlyses!

Även om jag stundtals undrade vad jag gett mig in på tröstade jag mig med att jag sprang en bråkdel av Tjejmarathongänget. Och även om jag var glad att ta bussen hem igen så är jag så pass biten att jag nu beställt fler etappkartor av leden. Jag vill bemästra resterande etapper mellan Björkhagen och Södertälje och även rundorna till Nynäshamn.

photo(316)photo(318)Mina kompisar för dagen – Nike GPS sportswatch, Nathan vätskeryggsäck och Asics DS Trainers – det sista dagens mindre bra val.photo(319) photo(320)photo(315) photo(321)photo(317) photo(322) photo(323) photo(324)Framme i Tyresta by.

4 thoughts on “sörmlandsleden etapp fyra

  1. Pingback: hornstull-järna | fullfartframat.se

  2. Pingback: sörmlandsleden etapp ett – två | fullfartframat.se

  3. Pingback: ge mig lite skog i stället… | fullfartframat.se

  4. Pingback: sörmlandsleden etapp tre | fullfartframat.se

Kommentera

