fullfartframat.se

ta ett piller

4 kommentarer

I går slängde jag på twitter ut en fråga  om i vilka livsmedel man kan hitta krom. Det sägs (?) att krom är bra för att dämpa sötsuget*. Resultatet av denna fråga blev dels att flera tipsade om piller eller oljor, dels att jag fick svaret att det saknas belägg för att krom verkligen har den effekten. Det senare kommenterades av en person med stor kunskap inom området , det vill säga en av dessa som faktiskt vet bättre.

Hepp, då lägger vi ner den funderingen.

…men, åter till att flera kommenterade med ”köp piller” känns så där. Okej, jag formulerade mig kanske lite kryptiskt (lätt hänt på twitter) men är alltid det självklara svaret – tillskott i form av piller? Vad hände med att öka mängden av de livsmedel som innehåller olika spårämnen naturligt? I det här fallet till exempel genom att äta nötter.

Förvisso, piller kan innehålla större mängder av ett visst ämne, men det känns som om vi hela tiden försöker hitta enkla lösningar. ”Ta ett piller, så blir det bättre” i stället för att se över sin kost och livsstil. Ja, jag vet – det är ju j o b b i g t.

*) Jag är inte ute efter att sluta äta godis. Det handlar inte om det. Det godis jag äter är oftast fin choklad eller lakrits – och det äter jag för att det är gott. Annat godis kan jag gott vara utan. Jag vill dämpa sötsuget för att det lurar mg till att ta en kaka, kolla i kylskåpet om det finns något ”gott” och är allmänt bara ”i vägen”.

notterBildkälla.

4 thoughts on “ta ett piller

  1. Jag förstår i de banor du tänker!
    Att få i sig krom via mat är ju bra, men jag har inte heller hittat någon tillräckligt bra lösning så jag har faktiskt köpt mig en burk från Apoteket.
    ”Skaldjur, ostron, kött, fullkorn, vetegroddar, öljäst, även i potatis, svamp, vitt vin, öl och ost.” (källa hälsosidorna.se)
    Dvs, äta allsidigt och hoppas på att kroppen får i sig tillräckliga mängder. Ekologiskt är ju alltid bra.

  2. Men varför äter du extra krom?

  3. jag äter fasen ingenting extra nuförtiden, och det känns himla bra! Och fasen också, jag har haft det där celsciusinlägget i huvudet ett tag, du hann före – bravo Lotta!

  4. Sofy: Javisst är det skönt! Haha, Celsius är det nog många som funderar över. 😉

Kommentera

