fullfartframat.se

skönont

1 kommentar

Nu så här i början av vårterminen har det poppat upp ett gäng nya trettio minuters klasser på SATS just nu. Du kan springa på löpband i grupp (ja, fast på eget löpband så klart – jobbigt om alla springer på samma band), du kan träna magmusklerna eller cykla kort men intensivt. Och du kan ha lite så där lagom skönont. Oh, who am I kidding? Lite? Ganska rejält mycket skönont faktiskt.

Trigger Point är en ”myofascial självmassage” med hjälp av en cylinderformad rulle och en liten boll. Rullen och bollen används för att massera muskler och bindväv i t.ex. lår, rygg eller säte. Tanken är att detta ska ha en förebyggande effekt för att hindra träningsrelaterade skador. Helt enkelt stötta den övriga träningen.

Mina stackars ömma och stela sätesmuskler fick sig en rejäl genomkörare och tårarna var nog inte långt bort när den där lilla bollen hittade de allra ömmaste punkterna. In- och utsida lår – de var inte dumma de heller. Skönont.

Trigger Point är ett välkommet komplement till SATS övriga gruppträningsklasser och jag önskar det även fanns renodlade stretchklasser, men det kanske kommer.Vem vet.

1326134_max

Annonser

One thought on “skönont

  1. Pingback: gluteus medius « fullfartframat.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s