fullfartframat.se

citronlemonad

3 kommentarer

Jag har fått dille på lemonad – citronlemonad. Inköpslistan har fått ett kroniskt inslag av – just det – citroner. Det är verkligen busenkelt och fantastiskt gott! ”Min” lemonad görs så här:

Ingredienser:
3 dl strösocker (går också att använda råsocker för en ”mörkare” smak)
3 dl vatten
rivet skal och saften av 3 – 4 citroner (tvätta dem noga innan och se till att inte få med det vita av skalet – använd en potatisskalare!)
vanligt eller kolsyrat vatten till att späda ut sockerlagssaften

  1. Blanda socker, vatten och skal och värm på spisen tills allt socker smält.
  2. Låt kallna i kyl.
  3. Pressa saften ur 3 – 4 citroner (beror på hur syrlig du vill ha lemonaden). Spara gärna fruktköttet i saften om du vill.
  4. Låt fruktsaften kallna.
  5. När fruktsaft och sockerlag är riktigt kallt: Fiska upp skalen ur sockerlagen och blanda sedan ihop med saften.
  6. Späd med vanligt eller kolsyrat vatten enligt tycke och smak. Man kan med fördel låta blandningen stå i kylen och blanda till lemonad när man önskar.

Jag dricker min lemonad med massor av is och några blad citronmeliss. Så gott. Så sommar.

3 thoughts on “citronlemonad

  1. Lät väldigt fräscht och gott! Hoppas sommarvärmen återkommer så man kan njuta av det. 🙂

  2. I så fall kan jag bidra med mitt recept jag har på lemonad 🙂
    (Jag är ju citrus-känslig så jag litar på omdömet jag får då jag gör lemonad till sambon.) jag kör mina citroner i råsaftcentrifugen med proportionerna 2dl pressad juice (ca 4 normalstora citroner) som jag blandar med sockerlag gjord på 1dl vatten och 1dl socker, denna blandning tillsätts sedan med 8dl vatten. 🙂

    Din variant att tillsätta skal till sockerlagen ska jag pröva till nästa gång!

  3. Elin: Din lemonad blir säkert riktigt syrlig och god. Man får helt enkelt testa sig fram med proportionerna – det enda jag vet är att sockerlagen ska vara 1:1. 😉

Kommentera

