fullfartframat.se

turist?

Lämna en kommentar

Jag försöker trappa upp mina längre löppass så sakteliga så att jag har hyfsat många mil i benen innan det är dags för maran i juli. I söndags var det dags (det är det i och för sig v a r j e söndag) för en ny tvåmilare. Nästa söndag borde jag få till en tjugofemkilometrare för att sedan komma upp till trettio och trettiofem innan det är dags för fyrtiotvå i juli. Herregud, fyrtiotvå?

Jag är lite lätt rastlös av mig och tröttnar snabbt på olika rundor vilket betyder att jag försöker hitta en ny runda för a l l a längre pass. Jag vill ju se saker längs vägen också – eftersom jag inte fräser på i några fyra-minuters kilometer kan jag lika gärna njuta av omgivningarna. Eller i alla fall så gott det går.

I går passerade jag en hel drös av Stockholms södra förorter – Farsta strand – Sköndal – Skarpnäck – Enskededalen – Dalen – Gamla Enskede – Svedmyra/Stureby – Bandhagen – Hökarängen – Farsta strand. Någonstans mellan Svedmyra och Bandhagen började jag fundera var tusan jag egentligen var någonstans men jag tuffade på vidare åt det håll som kändes rätt och när jag passerade Örbyleden visste jag att jag i alla fall var på väg åt rätt håll. Alltid något! Hem hittar man alltid på ett eller annat sätt.

Inte nog med att jag får motion när jag springer så här – jag får även se en massa av stan som jag annars kanske inte skulle. Förutom en massa cyklister, en och annan joggar/löpare och (tyvärr) en hel del lösspringande hundar så kikade jag på små fina hus med underbara trädgårdar, barn som leker alldeles obekymrat, äldre par som går i armkrok och ler mot varandra, underbara grönskande parker eller mindre skogsområden som dyker upp mitt i ingenstans, bortglömda villakvarter där tiden stått stilla, nya flerfamiljshus med spännande arkitektur..

Ett ypperligt sätt att turista i sitt eget närområde!

På väg hem igen efter nästan två mil. Var inte så sugen på att springa hela vägen till Nynäshamn då – men någon dag så kanske?

Kommentera

