fullfartframat.se

corn bread

2 kommentarer

Jag lovade att lägga upp receptet på majsbrödet som jag nämnde häromdagen. Originalreceptet innehåller egentligen socker (½ dl) men jag valde att inte ha något socker i alls.

  • 2 dl vetemjöl
  • 2 dl polenta
  • 1,5 tsk bakpulver
  • 9,5 tsk salt
  • 1 ägg (lätt vispat)
  • 2 dl gräddfil, turkisk/grekisk yoghurt – jag använde naturell yoghurt
  • 3/4 dl mjölk
  • 50 gr smält smör

Blanda mjöl, polenta, (socker), bakpulver och salt. Vispa ägg (lätt – t.ex. med en gaffel). Tillsätt gräddfil (eller yoghurt), mjölk och smält smör. Bland försiktigt (inte för mycket – man vill inte tappa luften) de torra ingredienserna med resten av ingredienserna.

Du kan antingen fylla (väl smorda) muffinsformar eller en brödform. Du kan även peta ner oliver, soltorkade tomater, ost eller annat gott. Jag toppade mina muffins med riven Västerbottenost och i brödet tryckte jag ner skivad jalapeño.

200 C, 10 – 12 minuter för muffins, 15 – 20 minuter för brödet – beroende på storlek.

Majsbröd kan man äta som det är, till en mustig gryta eller till kaffet (om man har socker i eller som många tydligen gillar: med ringlad sirap/honung eller en klick smör ovanpå).

2 thoughts on “corn bread

  1. Spännande! Älskar att få recept via bloggar istället för kokböcker eftersom det känns bättre när någon testat att baka/laga brödet/rätten innan man själv testar!

Kommentera

