fullfartframat.se

det här med earth hour

2 kommentarer

Hörni, det här med Eart Hour.

Jag hörde just någon för mig okänd programledare på TV uppmana tittarna att stänga av för att påverka våra beslutsfattare. Påverka hur, vem och varför undrade jag på en gång. Den biten kom han aldrig fram till dock. Jag applåderar initiativ som uppmärksammar viktiga frågor, ökar medvetenheten och som på ett konstruktivt sätt kan ge ett hållbart resultat.

Må hända att Earth Hour är ett sådant. Fine. Men, i ärlighetens namn, jag bryr mig ganska lite om ett initiativ som till största del går ut på att under en kort period ge sken av att man bryr sig. Ja, ge sken. Jag minns en reklam (eller vad det nu var) som framförde budskapet att du är inte en god människa bara för att du ger tvåhundra kronor i månaden till välgörenhet – om du sedan går hem och slår din fru. Nu säger jag inte att de som släcker ner gör det bara för att bli av med sitt dåliga samvete under resten av året – och jag vet nästan med säkerhet att just du som läser inte är en sådan person, men…

Vad jag menar är att det krävs förändring i vardagen för att få en hållbar förändring. Jag bryr mig inte så mycket om Earth Hour för att jag v a r j e dag bryr mig om miljön genom att använda energisnåla produkter och lampor, jag handlar så mycket jag kan närproducerat och efter säsong, jag låter inte vattnet stå och rinna när jag schamponerar in håret eller borstar tänderna, jag vädrar kjolen istället för att kasta den i tvättmaskinen efter en dags användning, jag åker kommunalt och så klart handlar jag ekologiskt och rättvisemärkt (det senare dock när det verkligen gör skillnad, tänk på att många rättvisemärkta produkter har endast en eller ett fåtal ingredienser som är rättvisemärkta – och vad är bättre: ett rättvisemärkt brasilianskt socker som rest halva jorden eller socker som kommer från våra egna nordiska bondgårdar? – hoppsan, det blev visst en lång parentes…).

Nej, jag försöker inte skryta eller minimera betydelsen av en manifestation som t.ex. Earth Hour – de behövs för att bredda medvetenheten bland folk –  jag försöker bara säga att det är vad du gör i vardagen som gör skillnad – inte vad du gör under en timme en gång per år.

2 thoughts on “det här med earth hour

  1. Så sant! Earth hour är bra för att öka medvetenhet, men det viktiga är uppföljningen/efterarbetet… vilket det ju tyvärr är lite si och så med tyvärr. Men som sagt bra att lyfta upp frågan i ljuset 🙂

  2. Precis! Känner lite liknande inför Alla hjärtans dag också. Man köper blommor till sin respektive mest för att man måste o för att alla andra gör det/det hör till, men resten av årets 354 dagar lyfter man inte ett finger hemma. Nu har jag världens underbaraste make som kommer med blommor när jag anar det som minst och ”hjälper inte till hemma” – utan vi delar lika, men du förstår vad jag menar…

Kommentera

