fullfartframat.se

sockermani

2 kommentarer

Under lunchrasten sprang jag in en sväng på Hemköp vid Östermalmstorg för att handla en påse blandade nötter som eftermiddagssnacks.

Döm om min förvåning när jag såg s o c k r a d e blåbär i påse. Fanns även sockrade tranbär. Företaget som säljer dessa menar att tranbären är för sura att säljas utan socker – samt att sockret är konserveringsmedel. Det senare kan jag kanske förstå men produkten är ju torkad och bör hålla längre i alla fall. (Alternativt, sätt ett kortare bäst-före-datum) Men varför sockrar man tranbär för den sura smakens skull? Tranbär är inte så pass sura att man måste sockra dem. Och, snälla hjälp mig, varför sockrar man t o r k a d e blåbär?

 

2 thoughts on “sockermani

  1. Såg det samma på Hemköp i Vällingby för ett tag sedan. Förstår verkligen inte varför man sockrar dem?! Vi ”moderna” människor har så monotona smakupplevelser så att t.om. naturligt torkade blåbär skulle vara för … sura (?) för att äta. Kom igen … låt oss slippa sockret!! Ta ett ansvar och ge oss konsumenter inte något bara för att det ska vara så likriktat. Våga att ge oss ett utbud som inte är ”anpassat” till våra förstörda smaklökar.

  2. Bra Mattias! Instämmer till fullo.

Kommentera

