fullfartframat.se

aptankar och sifferlek

2 kommentarer

Vad tänker ni på när ni springer på löpbandet? I min hjärna förekommer en massa siffror. Kilometer, meter, minuter, sekunder.. jag bryter ner allt i tidsetapper eller distanser. Räknar ner och räknar upp. Ökar och minskar hastigheten, ökar och minskar stigningen. Jag blir så lätt uttråkad att jag är tvungen att hela tiden dela in sträckan eller tiden i en massa delmål.

”Om bara femhundra meter får jag öka hastigheten.”
”Nästa kilometer så kör vi intervaller.”
”Nu spurtar jag växelvis 200-400 meter”

Nästan alla mina löpbandpass blir olika former av fartlekspass – annars står (springer?) jag inte ut. Mitt pannben är inte tjockt, inte ett dugg – men jag jobbar på det. Det går sakta dock, men jag intalar mig själv att det som byggs med en stadig grund raseras inte lika lätt.

Springer jag ute så behöver jag inget av ovan – då trampar fötterna på av sig själv och tankarna vandrar runt från allt och ingenting. (Undantaget är så klart om jag springer intervall- eller backpass utomhus.) En bekant sa en gång att det var så kallade ”aptankar” – de svingar sig från gren till gren men stannar aldrig länge någonstans. Så är det nog med mina tankar när jag springer ute. Inomhus däremot, då är det ett enda virrvarr av siffror.

Inga siffror så långt ögat når.

2 thoughts on “aptankar och sifferlek

  1. Oj, vad jag känner igen mig! Nu är förvisso inte mitt pannben särskilt starkt ute heller. Men kör jag på löpbandet delas ALLT upp. Är det inte ”bara 2 minuter till i detta tempot” är det ”bara 250 meter kvar till nästa km. Sen sänker vi tempot lite” osv osv osv… I all oändlighet! 😀

  2. Så där håller jag också på – orka 28 sekunder till i den här takten, nu har du sprungit 2/3 osv osv. Och nu när inomhussäsongen har börjat så har jag insett hur vansinnigt tråkigt det är att springa på löpband. Har inte känt det tidigare.

Kommentera

