fullfartframat.se

en dag i taget..

6 kommentarer

De där få snöflingorna som singlade ner hjälpte mig att hitta lite julmys. Inte översvallande julmys, men en liten liten smula. I alla fall så mycket att det inte kändes helt fel att baka kanelhjärtan. Väldigt enkelt att göra (om man bortser från att kavla ut mördegen då, den framkallade nästan ett utbrott) och himla goda.

Förkylningen går åt rätt håll och jag blir både piggare och starkare (?) för varje dag som går – men jag har fortfarande träningsförbud. Det finns ingen anledning att utmana ödet, speciellt inte med kommande jobbresor och fram för allt inför den stundande julledighet. Hellre en dag extra än en vecka i sängen. Det är galet tråkigt, men klokt. Kanske till och med lite vuxet?

Under tiden roar jag mig med att läsa tanklösa artiklar (hur tänkte ni?) och tänkvärda inlägg. Tycker att ni ska göra det också.

Mördegshjärtan med kanel och socker på.

6 thoughts on “en dag i taget..

  1. Mmm, det såg riktigt smarrigt ut! 🙂

  2. tanklösa för att…

  3. Västgötskan: Kalasgoda! Enkel smördeg som kavlas ut ganska tunt, stansa sedan ut hjärtan, grädda i 6-7 minuter för att sedan kanelsockra direkt efter ugnen. Låt de sedan svalna och stelna.

    Mia: Det är inget fel på lågintensiv träning – det är ju att föredra om man tex är skadad, otränad eller överviktig.. Men, om man nu vill rekommendera lågintensiva pass för fettförbränning bör man inte lägga till spinning och bodycombat tex. Då tappar du hela poängen med just de passen som verkligen är högintensiva och pulshöjande – som artikelförfattaren menar att man ska undvika. Lågintensiv träning förbränner måhända mer fett än högintensiv som förbränner kolhydrater i första hand – men då får du hålla på i 1-2 timmar för att få samma effekt. Effekten är för övrigt enbart direkt, i det långa loppet så är högintensiv träning mer fettförbrännande. Högintensiv träning förbränner fett längre tid efter ett träningspass tex. AB har i vanlig ordning inte kollat sina källor eller ens korrekturläst sina artiklar. Vad är taiji och överloppsenergi? 🙂 Jag läser faktiskt inte ens AB och/eller Expressen längre, men nu var det så många andra som länkade till artikeln så jag kunde inte låta bli.

    Sedan kan man ju diskutera vidare att det är en klar fördel att även träna upp hjärta och lungor (konditionen) också och inte enbart tänka fettförbränning. Det finns tillräckligt mycket vikthets där ute.

  4. Lotta du och jag har helt olika åsikter i detta ämne – enkelt!
    För jag kan tycka att det är vettigt att man skriver att man KAN ta det lungare på ett högintensivt pass – det förstör ju inte för andra om en person inte håller samma tempo som alla andra, eller??

    Jag tror heller INTE på att lågintensiv träning endast skulle vara ”enbart direkt” för själv har jag hållit på med just det som ni kallar lågintensiv träning i ett år och tappat lite mer än 10 kilo i fett och klarar att hålla det så! Det har tagit tid, för att jag har haft tålamod och inte bara skenar iväg (som jag många gånger är på väg att göra) och sen tröttnar eller blir skadad. Alla dessa ”högintensiva” träningspass anser jag själv att ger bara en kortsiktig quickfix för folk som desperat vill gå ner i vikt FORT – för att sen så fort de skadar sig, blir sjuka eller kanske de tröttnar och går sen upp i vikt igen… nä, tacka vet jag att låta kroppen ta det i lugn takt! Då klarar man bättre av att anpassa sig till viktiminskningen!
    Men som jag sade, vi har helt olika åsikter du och jag! För alla fungerar vi olika och olika träning fungerar olika på alla – precis det som jag tror artikeln var menad till… som rubriken sade ”10 fettförbrännare – vad passar dig?”

  5. Såklart att man kan ta det lugnare på ett högintensivt pass, men det förtar ju lite av poängen med just högintensivt. Då är lugn jogging, rask gång/promenader eller kanske lugn cykling utomhus mer att föredra – och det är absolut inget fel i dessa träningsformer heller. Det var tack vare lugn (verkligen lugn) jogging jag kom igång igen efter många års soffande.

    Mia, jag skulle tro (jag kan ju inte vara säker – det kan bara du!) att din fantastiska resa med viktnedgång inte enbart beror på lågintensiva pass, er löpning är inte spec. lågintensiv (promenad är det dock) och säkerligen har din kost ett viktigt finger med i spelet. Det gäller som allt annat att hitta en balans och – precis som du säger – vad som fungerar för en själv.

    Du har helt rätt i att en långsam viktminskning är det optimala och, säkert för många, det som även är hållbart. Det säger jag inget emot.

    Men om AB nu vill ta fram en artikel med fokus på träning som är lågintensiv så borde man inte ta med tex bodycombat och spinning som by default inte är lågintensiv. Thats my point.

    😉

  6. som sagt, vi har helt olika åsikt du och jag

Kommentera

