fullfartframat.se

matglädje

Lämna en kommentar

Klockan är inte ens kväll (nåja, sen kväll) och jag har hunnit med en fantastisk födelsedagsmiddag på Griffins och promenad genom ett sensommarhärligt Stockholm för att nu ha landat i soffan bredvid en spinnande kisse. Det där med tidig middag kanske inte är så dumt trots allt. Jag är så där behagligt mätt som man bara kan bli efter lagom mycket och underbart god mat.

På tal om mat. Läste inne hos Sara 3.0 om det här med kvalitet framför kvantitet och kan krasst konstatera att vårt matkonto (exklusive restaurangbesök) har ökat avsevärt under de senaste åren. Inte enbart på grund av ökade råvarupriser utan också tack vare (ja, tack vare..) att vi handlar mer tänkvärt.

Ekologiskt, närproducerat och den mat vi tycker om – oavsett prislapp. Jag betalar hellre en liten slant mer för mat som kommer från glada kossor, tjurar eller kycklingar eller som innehåller ingredienser min kropp mår bra av. Jag skulle aldrig sätta min fot på i en matbutik – som vi inte behöver nämna namnet på – som har monopol i sitt hemland och som kan pressa ner priserna så lågt att producenterna inte går runt. Den prislapp som vi konsumenter jublar över slår inte mot mellanhänderna – utan just mot producenterna.

Det spelar ingen roll hur mycket eller lite pengar jag har i plånboken, här talar samvetet med versaler. Blueberry pratade tidigare i veckan om medvetna val och jag tycker inte enbart det handlar om innehåll utan även om ursprung.

Visst, det kostar en slant men det handlar om livskvalitet och samvete. Nej, jag är inte perfekt – men jag försöker ta aktiva och medvetna val.

Den där perfekta daiquirin. Perfekta.

..sen missade jag totalt att fota kalvrostbiffen.. vaknade upp lagom till kaffegodiset.

Sakta vi gå igenom stan.

Kommentera

