fullfartframat.se

löp-appar

3 kommentarer

Jag kan inte påstå att jag är en tekniknörd, men jag gillar att digitalt logga min löprunda – både distans och hastighet. Google Earth använde jag ganska länge för att mäta rundan men gick snabbt över till olika mobilappar när även jag hamnade i smartphone-träsket. Problemet är dock, enligt mig, att de mäter förbaskat dåligt. Distansen blir långt ifrån exakt så fort man rör sig i mer tätbevuxet område och inte springer längs med vägar eller öppna gångstigar. Tråkigt. Jag upplever att det inte är någon större skillnad mellan de olika apparna (det är kanske samma bakomliggande teknik?) utan alla har liknande problem. Självfallet är jag inte dummare än så och förstår att signalen försvagas med hinder ”i vägen” men tycker ändå att det torde vara bättre mottagning.

Upplever ni samma sak? Vilka löpappar använder ni och framförallt var har ni telefonen när ni springer? På armen, i fickan på tightsen, i handen eller var..? Det senare tror jag även kan ha betydelse.

3 thoughts on “löp-appar

  1. Jag använder Runkeeper och har alltid telefonen på armen. Jag upplever samma sak och skrev om detta för ett tag sedan när jag sprang i en slinga (i skogen) som enligt Runkeeper var 1,59 mot 1,7 som slingan är uppmätt till. Jag har också funderat på hur väl den mäter i backar? Fågelvägen är det ju mycket kortare än vad backen är upp och ner igen….

  2. Tror det har att göra med hur ofta den kopplar upp sig mot en satelit. Enligt mina små efterforskningar sänder/tar emot min Runkeeper (Iphone) vart tredje sekund, vilket förmodligen ger kortare distanser än IRL….

  3. Max: du har säkert en poäng där. Jag har nu sprungit mer Funbeats egen app och den är förvånansvärt exakt tycker jag när jag sedan kontrollerar kartan. Tror att de har uppdaterat appen efter (men säkert inte på grund av :-)) mitt tidigare inlägg.

Kommentera

