fullfartframat.se

blågult

Lämna en kommentar

Fem långa dagar av.. ingenting! Inga måsten, ingen väckarklocka (jo, en gång när älsklingen och jag morgonjoggade) och bara ”vad-vill-vi-göra-idag?” Härliga, varma, soliga dagar som försvann snabbt medan jag njöt av skogen, havet, balkongen, stan och soffan.

Gårdagens nationaldag spenderades bland annat i skogarna runt Nyckelviken i Nacka, strax öster om Stockholm City. Älsklingen och jag bestämde att vi skulle ta en promenad innan vi fikade. Vilken promenad det blev sen! Vi hittade gigantiska backar, snåriga skogspartier, trappor och en ocean av rötter och stenar. När vi en god stund senare väl slog oss ner på serveringen vid Nyckevikens herrgård så var vi väl förtjänta en hallonpaj och apelsinläsk.

Hallonpajen låg dock kvar och skvalpade när jag några timmar senare begav mig ut på en kvällstur. Tanken var en njutjogg – komforthastighet och jämnt tempo. Jag vet inte om det var pajen eller värmen, eller bara trötthet som gjorde att de fem kilometer som avverkades kändes tunga, jobbiga och långa. Tankarna kretsade hela tiden runt hur jobbigt det var, hur varmt jag hade, hur törstig jag var, hur ont det gjorde i höften, hur jag borde tänka mer på löpsteget, hur jag borde sträcka på mig mer, hur lång och seg uppförsbacken var och hur långt det var hem.

När jag väl stannade klockan och gick de sista metrarna till porten insåg jag orsaken till mitt gnäll, jag hade inte alls sprungit i komforttempo – jag hade sprungit snabbare. Med ens blåste alla trötta tankar bort och ersattes med ett leende. Inte. Så. Dumt.


Gul Craft-tisha och blå skor dagen till ära.. Och ett lagom rött ansikte får stå för ett komplement.

Kommentera

