fullfartframat.se

det här åt jag idag (20/30)

Lämna en kommentar

Det går dåligt för mig i trettiodagarsutmaningen. Lovar att bättra mig.

Eftersom klockan ännu inte slagit lunch så får det bli en halvsanning – vad jag normalt brukar äta en ”vanlig” dag.

Frukost: Frökuse med ost, kalkon, gurka och paprika, Juice och kanske en kaffe/te. Är jag riktigt hungrig slinker det även ner yoghurt med linfrön, gojibär, hampafrön och lite musli.

Lunch: Är jag på jobbet så blir det antingen medhavd matlåda eller ”lunch på stan”. Här varierar det oftast men jag försöker att, i så stor utsträckning som möjligt, äta fisk eller kyckling i stället för kött – annars känner jag mig väldigt tung och övermätt. Hemmalunchen blir oftast lite lättare, som till exempel soppa eller grönsakstallrik med keso, äggmackor eller liknande.

Mellis: Beror även här på var jag befinner mig. Mitt favoritmellanmål är dock turkisk yoghurt, äpple i bitar, kanel och agavesirap. Nom nom. Annars kan det även bli en frukt eller två, en macka eller – tyvärr – fikabröd. Det senare undviker jag oftast, men ibland viskar sockerdemonen för högt.

Middag: Okay, jag erkänner. Jag är extremt dålig på att äta middag. Orka ställa sig och laga mat när man kommer hem. Suck. Vi får en rejäl matkasse med allt man kan behöva levererad till dörren med jämna mellanrum – en morot för att vi ska bli bättre på att laga ordentlig middag – men det är fortfarande lite svårt att komma in i middagstänket. På veckosluten lagar vi ordentliga middagar dock. Oftast.

Kvällsmat eller efter-träning-mat: Direkt efter träning oftast en banan eller en smoothie (yoghurt, banan, juice, frysta bär, linfrön) för att sedan antingen äta sen middag eller smörgås med kalkon, yoghurt med bananskivor eller något annat.

När jag nu tittar tillbaka på min matdag inser jag att jag har mycket att förbättra. Även om jag generellt äter bra och nyttig mat (exklusive det eventuella fikabrödet..) och äter oftast både en och två frukter om dagen så måste jag få till en mer varierad kost. Det senare hjälper den hemkörda matkassen till men så var det ju det där med rutiner. Ett mellanmål mellan frukost och lunch är också att föredra – beroende på när frukosten äts.

Kommentera

