fullfartframat.se

event: träna för de hemlösa

2 kommentarer

Medan en stor del av träningsblogs-Sverige rapporterade om helgens event Träna för de hemlösa passade jag på och njöt av post-tränings-endorfiner. Härlig känsla. Det pirrar och spritter i kroppen och man känner sig störst, bäst och vackrast.

Lördagseftermiddagen spenderade jag alltså tillsammans med ett stort gäng bloggande och icke-bloggande träningskompisar på WorldClass Vasastan (”På min gata i stan…”). Vi tränade och minglade tillsammans – till förmån för de hemlösa i Stockholm. Jag har ingen aning om hur mycket pengar det blev i slutänden, men bössorna från Stadsmissionen var så pass fulla att det inte fick plats med mer pengar. Underbart!

Tanken var att delta på fyra klasser: Kampsport, Functional Moves, Spinning och Yoga – men det blev ”bara” tre då jag valde att skippa yogan. Det räckte bra till. Jag teamade ihop med Ruthan på kampsportsklassen som skulle visa sig vara en nästan renodlad boxklass. Inte mig emot – även om jag saknade lite roligare spark/slag-kombinationer och färre spring-moment. Dock ska man inte underskatta fysövningarna i boxen.

Ruth tar i för kung och fosterland. Stark (och envis) tjej! [foto]

Andra klassen för dagen var Functional Moves för Jessica – en klass jag borde gå på mycket, mycket oftare – ja varje vecka! Eller varför inte varje dag? Jag är som en nyfödd kalv när det kommer till balans – det vinglas än hit och än dit. Skandal! Visst, man kan träna upp balansen och ja, den skiljer sig från dag till dag. Men ändå..

Efter att ha varit ute på rejält hal is och fladdrat omkring och känt mig som en främmande fågel bland en hel hög med välbalanserade träningskompisar drog jag en lättnadens suck när jag fick komma hem. Hem till en miljö jag känner mig trygg i – spinningsalen. Det är viktigt att utmana sig själv, att spränga gränserna, att stiga utanför komfortzonen – men det är även viktigt att få känna sig säker och stark. Det gör jag på spinningsadeln.

Ursula fokuserar på ett bestiga ett berg.

Emil lotsade oss igenom sin klass Livestrong 2.0 som var en vidareutveckling av hans klass från Rosa Dygnet om någon av er körde då. Vi besteg berg, vi sträckte ut oss på raksträckor, vi teamade ihop och vi spurtade iväg solo. Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen – Emil är en grymt duktig spinninginstruktör – och tydligen är jag inte ensam om att tycka det.

Emil, Sara och Ruth.

Tanken var här att avsluta med yoga, men framförallt benen tyckte att det var dags att bege sig hemåt till soffan och viloläge. Jag är inte den, så jag packade ihop och vinkade hejdå till alla underbara människor och traskade hemåt i solskenet. Varm i kroppen, men framförallt – varm i hjärtat.

Tack alla för en härlig lördag, och ett speciellt tack till Sara, Jessica och Åsa som roddade ihop allt!

2 thoughts on “event: träna för de hemlösa

  1. Vilket härligt inlägg! sån positiv energi!

    Som alltid var det kul att se dig !=)

  2. Åh, tack fina Emelie! Du är allt bra god du! 🙂

Kommentera

