fullfartframat.se

varför springa?

4 kommentarer

För det första, tack för era glada tillrop i kommentarer, på facebook, via SMS, chat, epost och telefon! Jag är så tacksam för era positiva kommentarer!! Det här grejar vi!

Det finns många skäl till varför löpning är positivt! Nedan listar jag några (fräckt lånade – men lite modifierade – ur Spring dig I Form):

  1. Det är bra för hjärtat. Du sänker blodtrycket och minskar risken för diabetes samtidigt som du tränar kroppens viktigaste muskel: hjärtat.
  2. Det stärker ditt skelett. Löpträning är en viktbärande motionsform vilket gör att den utmanar och stärker ditt skelett.
  3. Det minskar risken för bröstcancer. En studie visa att löptränande kvinnor (jämfört med stillasittande dito) löper lägre risk att utveckla bröstcancer.
  4. Det håller dig ung. Löpare lider av förre funktionsnedsättningar och minskar risken för en för tidig död.
  5. Det gör dig smartare. Löpningen ökar blodflödet och syrehalten i hjärnan vilket resulterar i bla bättre minne och beslutsförmåga.
  6. Det ökar din sexlust. Människor som tränar regelbundet känner sig mer attraktiva.
  7. Det förbättrar ditt humör. Löpning är stressbefriande och avkopplande.
  8. Det garanterar en hälsosammare graviditet och förlossning. Kvinnor som tränar under graviditeten (i måttliga doser) rapporteras ha bättre energi, sova bättre och är mindre benägna att drabbas av graviditetsdiabetes, åderbråck och havandeskapsförgiftning.
  9. Det jämnar ut humörsvängningarna. Springer du i genomsnitt två mil i veckan så är chansen stor att du drabbas i mindre utsträckning av PMS-relaterade symptom.
  10. Det håller dig i form. Du bränner kalorier på löpande band!

Allt får ju självfallet tas med en nya salt – jag har själv inte läst studierna som sammanfattningen kommer från MEN faktum kvarstår. Löpning gör både dig, ditt hjärta och din själ gott!

Annonser

4 thoughts on “varför springa?

  1. Precis vad jag behövde från sjukdomssoffan :)!

  2. Du har så mycket spännande framför dig! Jag kommer heja på!!

  3. Haha, det låter ju fint det där. NÄSTAN så att jag blir lite löpsugen själv. Fast ändå inte, tycker ju att det är tråkigt 😛 . De flesta av de där positiva effekterna får man ju tack och lov av en massa annan konditionsträning också 🙂 .

  4. Soffan: Ja det kan ju appliceras på den flesta träningsformer!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s