fullfartframat.se

min idrottsbakgrund (1/30)

2 kommentarer

Det var inte förrän i gymnasiet som jag började tycka att idrott och sport var intressant – i samma veva som min lilla stad öppnade ett nytt träningscenter med step och aerobicsklasser på schemat. Innan dess hade jag alltid avskytt skolgympan och fasade för timmarna då man antingen blev vald sist eller kom sist. Jag var inte bra på någonting – jag kom inte först, var inte snabbast, hoppade varken längst eller högst, inte heller hade jag något som helst bollsinne – det enda som var kul då var faktiskt redskapsgymnastik.

Jag var dock, som så många andra småtjejer, hästintresserad och red på ridskola under flera år. Jag var på ridläger (ett fint minne är fjordhästarna i norska fjällen) och hängde hos kompisar med egna hästar, men så mycket mer än så blev det aldrig.

I samband med step- och aerobicsdebuten så hängde jag ibland med min dåvarande pojkvän på orienteringsträffar. Orienteringen kom och gick, samma sak med pojkvännen, men någonstans i den vevan såddes ett frö till en ny kärlek – löpning. Det tog dock många år innan jag skulle börja löpträna ”på riktigt”. I samband med flytt till Stockholm började jag gå på medeljympa på Friskis där jag hängde mest vid Jympapalatset på Fridhemsplan. Närvaron och frekvensen varierade men jag höll nog på så ett par år innan jag tog mina första stapplande löpsteg längs med Brunnsviken i Hagaparken en solig vårdag. Jag sprang femtio meter första gången. Femtio meter som blev fem hundra som blev glädjetårar när jag sprang mina första fem kilometer utan stopp.

Nu har jag tränat regelbundet på min nuvarande gymkedja sedan snart två och ett halvt år och tar för mig av gruppträningsklassernas utbud samtidigt som jag nöter löpbandskilometer och längtar efter våren.

[del av bloggutmaningen]

2 thoughts on “min idrottsbakgrund (1/30)

Kommentera

