fullfartframat.se

3:51:51

3 kommentarer

Det blev en Vasaloppssprint i år. Vinnaren tog sig i mål på under fyra timmar, vilket var lika lång tid som jag, Ursula och Nilla vasaloppscyklade på SATS Odenplan.

Tröttheten av att stiga upp galet  tidigt på en söndag morgon var som bortblåst när starten gick klockan åtta – samtidigt som resten av Sverige bänkade sig i sofforna framför teveapparaterna. Timme ett var ganska trög och seg (beror nog mest på musiken och upplägget) men när vi kom in i timme två med peppig disco och gamla godingar i upbeat och sköna tio-minuters intervaller snurrade benen på bra. Timmen flög fram och när blåbärssopa, kanelgifflar och energibars serverades av kranskullan, f’låt en av instruktörerna, vid halvtid kändes det strålande. Det här var ju verkligen bit av en kaka.

Den tredje timmen med åtta-minuters intervaller var dock den segaste timmen, kanske var det all in my head, kanske var det som Ursula kommenterade ”Nu kan man inte lura kroppen längre att det här är bara ett vanligt spinningpass.” Just då var det inte så mycket kaka. När vi kom in i sista timmen var det en enda lång målraka och allting kändes enkelt igen. Jag var stark, benen var pigga (till stor del tack vare mina sköna kompressionsstrumpor från GoCoCo) och hjärtat slog taktfast. Vad är väl elva ynka kilometer när sjuttionio redan är avklarade. Kan de så kan vi.

Jag passerade målsnöret med fanan högt och med ett sug efter mer. Tjugofyra timmar känns främmande – men ett sextimmars pass är nog inte omöjligt. Så enkelt (ja, allt är relativt) man kan flytta gränserna. Tänk om jag kunde ta med mig det till min löpning?

Nilla och jag strax innan starten. Vi var inte lika fräscha efter tvåhundratrettioen minuter. [foto:Ursula]

3 thoughts on “3:51:51

  1. härliga känslor – bra kört!

  2. Pingback: i mina öron när jag tränar (2/30) « fullfartframat.se

  3. Pingback: stark, frisk och full av energi « fullfartframat.se

Kommentera

