fullfartframat.se

soppa på en spik

Lämna en kommentar

Jag är oftast för feg för att våga experimentera i köket. Helst vill jag ha ett recept att utgå från för att sedan modifiera enligt tycke och smak – men det måste finnas en riktlinje, en stomme. Idag klev jag utanför bekvämlighetszonen – det blev rotsakssoppa på en höft. Och det blev gott! Riktigt rejält gott!

Bitar av morot, rotselleri och palsternacka kokade i buljong (vatten med grönsaksbuljongtärning). Efter att ha kokat halvmjuka tillsatte jag potatis i bitar. Alla rotsaker fick sedan koka en liten stund till för att till slut få sällskap av purjolök. Under tiden hade jag kryddat med chili, peppar, svampkrydda och lite annat smått och gott. När allting hade mjuknat tillräckligt så körde jag det med stavmixern tills jag fick en puré. Tillbaka på spisen för att reda av med matlagningsgrädde och creme fraiche. Tillbaka med stavmixern tills soppan blev slät – voila! Krämig rotsakssoppa!

Som efterrätt till dagens sopplunch åt jag självfallet min hemlagade ostkaka med massor av ekologisk hallonsylt. Mätt och belåten. Lilla kissekatten som går på diet för dålig mage såg dock mindre nöjd ut. Svårt att förstå att man inte kan äta allt om magen är missnöjd.

Kommentera

