fullfartframat.se

10 frågor till mig som löpare

5 kommentarer

Vi fortsätter på löptemat med nedan frågar som jag fått av Ella. Jag svarar snällt och skickar vidare till Conny och Angelica. Det finns ett antal personer som jag också gärna hade frågat, men de bloggar ju inte… Skäms!)

1. Vilken är din bästa löplåt alla kategorier?

Det varierar väldigt mycket beroende på humör, sinnesstämning och årstid. Jag lyssnar faktiskt inte så mycket på musik när jag springer. En låt som snurrar väldigt mycket i min spellista just nu är dock denna:

2. Vilket är ditt bästa löparminne så här långt?

Det är verkligen svårt att välja ett minne. Första gången jag sprang 2 km utan att stanna, första milen, första tävlingen..  De har alla sina tjusningar och berör mig på olika sätt.

3. Vad brukar du äta efter passet?

Direkt efter blir det oftast en banan eller en smoothie (med banan, linfrön, frysta bär, naturell youghurt), men efter ett tag så måste jag äta mer – antingen i form av mackor eller riktig hederlig mat! Jag blir hungrig väldigt snabbt efter en löptur (efter annan träning också för den delen) och behöver få i mig energi ganska omgående, annars blir min omgivning lidande. Det skulle vara tråkigt.

4. Vad vill du säga till dem som påstår att de inte springer för att bli snygga nakna?

Jaha? Så vad då? Alls springer vi av olika anledningar. Jag springer för att jag mår bra av det! ..att bli snygg(are) är ju en positiv sidoeffekt!

5. Vilken är den vackraste plats du sprungit på?

Oj, det finns så många vackra platser i världen! på en sandstrand utanför Maputo i Moçambique, längs milspåret i Nackareservatet i Stockholm, i en park i Amsterdam i Holland, längs en skogsväg på Åland..

6. Vilka är dina löparmål för 2011?

Förutom de lopp jag är anmäld till: SpringCross i maj, Midnattsloppet i augusti och Lidingö 15km i september så hoppas jag på att bli uthålligare, starkare och mer avslappnad i min löpning.

7. Vilken är din största löpardröm?

Hm, vet inte om det är en dröm men det vore rackarens roligt att springa jubileums-maran i Stockholm 2012. En rejäl utmaning som en tidigare kollega fått mig intresserad av.

8. Piffar du till dig innan du ger dig ut och springer? Och i så fall hur och varför?

Piffar? Nej verkligen inte. Det enda jag piffar isåfall är i teknikväg – pulsklocka, pulsband, Nike+GPS etc.. Oftast springer jag tekniklöst, förutom klocka. Jag kan lätt bli teknikstressad och fokuserar mer på det än själva löpningen.

9. Din favoriträtt?

Älsklingen lasagne, lax i nästan alla former och smaker, skaldjur.. Choklad räknas inte till mat va? Nej, tänkte väl det..

10. Din favoritsemester?

Mitt favoritresmål numero uno i alla kategorier är Moçambique i södra Afrika. Det är mitt andra (tredje?) hem och jag kommer alltid att återvända dit. Annars är jag nyfiken på Brasilien (2014!!), Kambodja, Japan och Karibiska övärlden.

5 thoughts on “10 frågor till mig som löpare

  1. Kul att läsa!!
    Efter som jag *skäms* inte har någon blogg, men tyckte idén var så kul så utnyttjar jag faktiskt utrymme i din blogg och lägger in mina svar 😉 Fräckt va?

    1. Vilken är din bästa löplåt alla kategorier?
    Helt beroende på humör och typ av pass… Men ”Running up that hill” i olika versioner ligger nog i alla mina tränings-låtlistor

    2. Vilket är ditt bästa löparminne så här långt?
    När jag sprang Halvmaran (Baltzarloppet) i Motala i somras och gråtandes av ren lycka korsade mållinjen efter drygt 1h 55min. Hade inte ens trott att jag skulle kunna springa en halvmara! Tvivlade fortfarande på det när jag startade… Men en underbar bana, lagom antal deltagare och att jag hittade mitt komforttempo gjorde att jag sprang med ett stort leende så gott som hela vägen och vid 18 km insåg jag dessutom att jag hade marginal till att hamna på ”rätt” sida om 2h! Vilken kick att klara något som jag inte alls väntat mig! (min ”heja-klack” som skulle möta mig på målinjen kom inte förrän jag varit i mål i 15 minuter…)

    3. Vad brukar du äta efter passet?
    är det träning på en ledig dag längtar jag hem till min havregrynsgröt-special (ett rått ägg nedvispat efter halva tiden i mikron, när den är färdigmikrad så rör jag i hallonproteinpulver, psyllium- och krossade linfrön, lite mjölk och kanske lite müsli på toppen)
    Men oftast blir det träning efter jobbet, då har jag lyxen att allt som oftast komma hem till middag lagad av min sambo ❤

    4. Vad vill du säga till dem som påstår att de inte springer för att bli snygga nakna?
    Äh, alla har vi olika anledningar. Ärligt talat så skulle jag inte springa om det var ohälsosamt och jag gick upp i vikt av det. Men det ger mig så mycket mer än bara en vältränad, stark, funktionell kropp. Jag mår bra av det, fysiskt och mentalt.

    5. Vilken är den vackraste plats du sprungit på?
    Hemma på Gotland, i trakterna runt Motala/vid Vättern, "vanliga" skogsvägar i skiftande årstider…

    6. Vilka är dina löparmål för 2011?
    Att hitta en lagom träningsmängd som min kropp, framförallt knän och fötter tål.

    7. Vilken är din största löpardröm?
    hmmm… att oftare uppleva känslan av att "flyga fram". När löpningen blir mer som meditation än ansträngning.

    8. Piffar du till dig innan du ger dig ut och springer? Och i så fall hur och varför?
    Nä, upp med håret i en stram hästsvans och sedan i väg. Snarare tvärtom isåfall – jag försöker komma i håg att tvätta bort smink osv innan jag ger mig ut 🙂

    9. Din favoriträtt?
    Så länge det är bra råvaror och tillagat med engagemang så njuter jag av nästan all mat!

    10. Din favoritsemester?
    Kombination av upplevelser, träning och god mat. Kanske någon gång följa med på exempelvis en SpringTime resa med Runners World eller en träningskryssning i Karibien…

  2. Ooh vad kul Ursula att du passar på! 🙂 Intressanta tt läsa om din löpning! Hur har jag missat att du sprungit halvmara??

  3. Tack Lotta! Jag kommer att svara dina frågor på helgen!!
    Men…. vill du inte åka till min Mexico??
    Skäms!!
    Du måste åka ditt! Du kommer att älska det! 🙂

    Trevlig helg!
    kram

  4. min halvmara-premiär skedde lite i tysthet, bestämde mig för att ge det ett försök med bara 2-3 dagars varsel 🙂 under semestern i somras, i Motala.
    Men liten värld ändå, jag tror att Coyntha sprang samma lopp?

  5. Pingback: 10 frågor till mig som löparediehn.se | diehn.se

Kommentera

