fullfartframat.se

pure free fit

5 kommentarer

När jag satt på söndag kväll och registrerade alla Nike BLAST-klasser på Funbeat fick jag huvudbry. Hur tusan skulle jag klassificera Nike FREE, NTC Get Fit och Pure Training? Tre klasser med lite olika fokus men ändå ganska liknande övningar.

Pure Training (kampsport/styrka med Fredrik Andersson) Funktionell styrke- och uthållighetsbaserad träning som består av kamprelaterade parövningar. Du behöver ingen förkunskap, bara vilja.

Nike FREE (styrka/yoga/core med Johanna Andersson) Inspirerande ”primal rörelser” i flödande serier där ditt hjärta får jobba i dubbel bemärkelse. Styrka vs flexibilitet där allt utgår från din core. Free you’re body and the rest will follow

NTC Get Fit (intervall/styrka med Anna Lindh, Emma Johansson, Fredrik Andersson & Maria Olofsson) Du tränar funktionell styrka och kondition, där fokus ligger på kropps- och rörelsekontroll samt bålstabilitet. Teamwork och tävling förstärker energin och resultatet.

Alla tre klasserna var superjobbiga om man verkligen gick hela vägen (ni vet det där om att det inte finns några genvägar!) och är sannolikt den största anledningen till den grymma träningsvärken jag vaknade upp med på söndag respektive måndag morgon. I Pure Training så arbetade vi i par och turades om att slita hund. Tio armhävningar, 15 benböj, 20 burpees – vila och pepp – 10 armhävningar, 15 benböj… under fyra minuter. Timmen gick snabbt och svetten forsade när jag stapplade ner för trappen till nästa klass. Tack Nilla för väl utfört arbete!

NTC Get Fit var lite liknande uppbyggt men utan parmomentet – förutom att du skulle hitta en kompis som du skulle peppa lite extra under klassens gång. Åter igen var det benböj, utfall, plankor, crunches, armhävningar.. som skulle ta oss igenom en timme. Inga genvägar igen.

Jag bytte ut en kampsportsklass mot NIKE Free i tron att den var lite lugnare och behagligare, men där hade jag fel. Käpprätt fel. Det var bara att sätta igång med monkey walks, benböj, armhävningar och upphopp igen. Här var klassen uppdelad på tre block: ben, överkropp och mera ben! Under det sista blocket var jag rejält trött och undrade vad jag egentligen höll på med. Då kickade reserverna igång och helt plötsligt kände jag mig pigg igen. Kroppen är en märklig maskin.

Från NTC Get Fit.
5 thoughts on “pure free fit

  1. Hade liknande bekymmer… För Yoga Trance Dance med Johanna Andersson (som inehöll 108 armhävningar) använde jag rubriken ”styrkeyoga”. Efter en hel del funderande reggade jag NTC Get fit som Crosstraining, men det kändes inte helt rätt… :/

  2. Hittade inte riktigt rätt jag heller. Attans Nike som ska flumma till det så mycket och dels ha väldigt liknande pass, dels så skumma namn och/eller kombinationer på klasser.. 🙂

  3. Grymt jobbar under FREE klassen
    Håller helt med dig – visst är kroppen magisk – när man tror man är på NOLL får man kraft igen 🙂

  4. Jo: Grymt instruerat! 🙂 Tack för en tuff klass som verkligen gav eftersmak! 🙂

  5. Pingback: nike training club app for iphone « fullfartframat.se

Kommentera

