fullfartframat.se

pannben och hjärnspöken

6 kommentarer

Det är ganska märkligt det här med pannben..

På cykelsadeln (nåja, spinningcykelsadeln) kan jag pressa mig till det yttersta så att mjölksyran sprutar ut genom öronen, svetten forsar och grimaserna avslöser varandra MEN i löpspåret så mesar jag ur så snart det blir lite jobbigt. Aj, ont! Uff, jobbigt! Gårdagens pass visade det klart och tydligt. Min runda på 8 kilometer var pest att genomföra. Jag kom runt, men utan några som helst lysande tider, inte heller med flaggan i topp.

Spinning-pannbenet är betyudligt tjockare och motståndskraftigare än löpningspannbenet. Hur i hela friden kommer det sig? Varför klarar jag av att utstå mer när jag cyklar än när jag springer?

Finns det en logisk förklaring eller är det bara mina hjärnspöken?

6 thoughts on “pannben och hjärnspöken

  1. intressant! jagvet inte, man kanske utvecklar i olika form av kondition i olika tempo? jag var en jäkel på simma förut men kunde inte springa en enda kilometer!

  2. Jag tror också det beror på kondition, men kanske i kombination med att man blir bra på det man tränar.. Jah jar cyklat en held el under våren-sommaren (men sprungit mindre) så kroppen vänjer väl sig och man vet bättre var gränserna går!?

  3. Jag känner precis samma sak! I spinningsalen kan jag köra slut på mig totalt, men i löpningen är det ibland jobbigt bara att fortsätta ta mig framåt, och jag orkar typ ingenting. Märkligt, och irriterande.

    När jag tänker efter har jag ju visserligen spinnat (mer eller mindre) regelbundet i många år, medan jag bara satsar halvhjärtat på löpningen lite då och då, så det är väl kanske logiskt nånstans… Men fortfarande störigt, jag vill ju vara grym och snabb på en gång 😉

  4. har exakt samma problem… cykling går bra… löpning går åt helvete 😦

  5. Men, kan det inte va så här: I spinningsalen har du en (förhoppningsvis) smågalen instruktör som skriker på dig, det har du inte i löpspåret.
    I spinningsalen har du polare bredvid dig som (förhoppningsvis) skriker åt dig att ta i, det har du inte i löpspåret.
    I spinningsalen har du musik i rätt takt, det kan du iof ha i löparspåret me, men är det verkligen samma sak?

    En fundering bara!

  6. Jag har exakt samma hjärnspöken eller vad det nu är 😀 I spinningsalen kör jag tills det inte finns kvar någon kraft alls, i löpspåret är jag en mes, eller jag har iaf inget tålamod och springer inte längre än nödvändigt. Men jag tycker inte att det gör så mycket egentligen för jag tycker ju spinning är kanonroligt så kör gärna det flera gånger i veckan i kombo med annan gruppträning och gym, då slipper jag ju springa 😉

Kommentera

