fullfartframat.se

det vita guldet

4 kommentarer

Jag är uppväxt på en riktig bondgård. Ni vet, kossor, kalvar, grisar, höns.. hela baletten. Jag är bortskämd med fantastiskt kött från både land och hav och har faktiskt inga som helst problem med att veta namnet på kalvsteken eller julskinkan. Men det var inte det jag skulle prata om nu.

Mjölk. Det vita guldet.

Jag har druckit mjölk under hela mitt liv. Kall i glas, varm med chokladpulver, i mat, som glass, fet, mager.. De senaste åren (när jag tänker efter så har det nog varit under en längre period) har dock min mage börjat reagera på mjölken. Jag behöver inte gå in på detaljer, men allt som oftast har jag kännt mig svullen och uppblåst. Genom ihärdigt detektivarbete kan jag utesluta vitt bröd, pasta, godis..

Häromveckan tog jag mig dock i kragen och slutade med alla ”rena” mjölkprodukter och bytte ut allt mot laktosfria dito. Matlagninsgrädde, keso, mjölk, yoghurt, vispgrädde, kesella, gräddfil.. You name it. Tack Valio för ett komplett sortiment!! Ni rockar!! Nu ser jag resultatet. Magen har  lugnat ner sig och svullnaden har försvunnit. (det är nog alltså inte jag som gått ner i vikt PTJ) Jag är inte helt övertygad om att det är på grund av mjölken ännu, men det verkar inte bättre..

Det enda som oroar mig inför sommaren är alla dessa goda glassar som garanterat kommer att slå knut på min mage.. Jag får hålla mig till isglassar, sorbet och blaskig glass som inte har så hög gräddhalt… määh.

Hur överlever man glass-säsongen med laktosproblem?

4 thoughts on “det vita guldet

  1. Oj! Duktigt! Själv är jag mjölkoman…. 🙂
    Men det finns ju ett brett sortiment av laktosfria produkter så det kanske går att göra egen glass?!

  2. Piggelin för tusan 🙂 . Behövs annan glass ens 😉 ?

  3. Laktosfri kesella? den var ny! Valio is the shit alltså! ^^

  4. Piggelin is da shit! 😉 Tack för påminnelsen!!

    PTJ: Jaa, jag tror det iaf.. Nu blir jag osäker… Mja, okay. Kesella fanns inte som laktosfri från Valio, men Valio is da shit iaf! 🙂 Laktosfri keso kommer från arla dock.

    http://www.valio.se/valio/smpage.fwx?page=24&location=73&familyid=43

Kommentera

