fullfartframat.se

tips på löpskolning

3 kommentarer

Onsdagens pressfrukost på Löplabbet handlade bland annat om löpskolning och vi fick tips på sju enkla övningar som kan hjälpa dig till ett bättre löpsteg – och en bättre löpning. Självfallet tänker jag dela med mig av dessa tips till er!

”Varierade övningar kan hjälpa dig att effektivisera din löpning, oavsett nivå och vana. Löpskolning handlar om övningar som kompletterar din vanliga löpträning. Syftet är att förbättra teknik och effektivisera löpsteget. Övningarna fungerar delvis som styrketräning och bygger upp löparens fysik.

Löpskolning utförs med fördel i en uppförsbacke med svag lutning. Om man väljer att lägga övningarna i början av träningspasset är det viktigt att värma upp ordentligt innan. Ett alternativ är att avsluta passet med löpskolning.

Övningarna är ganska enkla och kan även utföras barfota, men var då noga med att ha ett mjukt underlag!

Låg skipping/låg tripping
Med en fot i taget ”rullar” du upp på tå, via hela foten. Ta hjälp av anklarna. Rör dig långsamt framåt i en småjogg på tå. Lyft inte knäna så högt utan fokusera på låga steg och att fötter och vrister jobbar. Mjuka, rullande rörelser.

Hög skipping/hög tripping
Precis som i låg skipping tänker jobbar du på mellanfoten och på tå, med hjälp av vristerna. Höga knän, dra upp högre än du vanligtvis gör när du löper. Höfterna och höftböjaren fås med i rörelsen.

Indianhopp
Skjut ifrån med ena benet och lyft det andra framför dig, så att knäleden kommer i en 90 gradig vinkel. Benet du skjuter från med lyfter och du gör ett spänstigt hopp uppåt. Armarna pendlar med i rörelsen. Ger dig både spänst och hjälper dig att dra det främre benet framåt. Växla ben.

Hälgång
Styrkeövning där du hela tiden går på hälarna. Komplettera med tågång för två väldigt bra övningar som stärker underbenen. Gå långsamt framåt med små steg, tänk på hållning och armföring.

Tågång
Styrkeövning för vaderna. Tänk på att komma upp så långt du kan på tå, låt aldrig hälarna komma i marken. Tänk även här på hållning och armföring. Varje gång du lyfter ett ben kan du, om du vill, kicka dig själv i rumpan, fortfarande gåendes på tå för ytterligare en övning.

Sprättsteg
Övningen handlar om att skjuta ifrån i steget. Försök att inte landa tungt på hälen utan skjut ifrån lätt med foten och ”studsa” framåt. Benen är raka och pendlar framför dig. Tänk på att ändå få med dig armarna som när du springer.

Back-kick
Jogging lätt framåt på tå, samtidigt som du kickar dig själv i rumpan. Variera tempo genom att kicka bakåt på var tredje, alternativt varje steg.

Viktigt att tänka på

  • Hållningen. Ha en stolt, upprätt hållning. Fram med höften.
  • Armföringen. Pendla med armarna som när du springer. Håll dem lätt böjda och låt ”tummarna peka uppåt”.
  • Blicken. Titta långt framför dig, den blicken hjälper dig även att hålla en stolt hållning.
  • Steget. Lätt steg och jobba mycket på främre delen av foten. Ger dig styrka i vaderna och förbättrar din spänst. Jobba med mjuka rörelser. Tanken är inte att man enbart ska springa på tårna fortsättningsvis, men att göra det under övningarna hjälper dig att få ett ”rull” och ett driv framåt.
  • Mät upp en sträcka på ca 20-30 meter och gör varje övning ca 3-4 gånger.
  • Avsluta gärna varje övning med några meters lätt jogg.
  • Gör inget som känns onaturligt. Det är ingen vits med att öva in en rörelse eller en teknik som känns helt fel.
  • Försök se övningarna med ”löparögon” och utifrån hur det ska hjälpa just dig att bli en bättre löpare.
Annonser

3 thoughts on “tips på löpskolning

  1. Hej,

    Bra bilder och text! jag som inte kunde komma på eventet får läsa om tipsen istället (nu har jag iof redan gått igenom det på min löptränarutbildning) men det är alltid bra att höra saker flera gånger och få nya övningar. Lycka till med träningen! 🙂

  2. Man tror att löpskolning ska vara svårt, men dessa övningar är ju ganska så enkla men utför man dem regelbundet så kan det verkligen ge effekt! ..och tack det samma!

  3. Pingback: "En uppförsbacke är bara en upp-o-nervänd nerförsbacke" | Saras goda.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s