fullfartframat.se

pressfrulle och löpskolning hos löplabbet

Lämna en kommentar

Löplabbet presenterade imorse sin årliga undersökning om svenska folkets löparvanor ”Löparbarometern” i samband med en pressfrukost på Löplabbet Kungsgatan. I samma veva passade de även på att presentera och diskutera lite löpskolning.

Över tretusen personer hade tillfrågats om sina löparvanor och 1084 av dessa hade svarat att de tränar minst 1 gång/månaden. Baserat på denna grupp låg presentationens tyngdpunkt. Jag hade personligen gärna sett att presentationen tagit fram de som löptränar iaf en gång i veckan för att ge mig en ordentlig jämförelse.

Dock kan man konstatera att seniorerna är på frammarsch gentemot tidigare år – vilket jag tycker är väldigt roligt!

Vidare kan man även se att de som löptränar har ganska så sunda anledningar till sin träning. Jag vill vara snygg kommer ganska så långt ner i prioritetsordning – men att så få gör det för att det är roligt!? Va?! Springa är ju kul!! Eller hur?

De som inte löptränar angav att det var tråkigt och svårt att få till en hållbar rutin. Terese har skrivit några riktigt bra kommentarer på detta och jag håller med henne. Skaffa en löparkompis och sätt upp rimliga mål! Skynda långsamt!

Vi fick även tips på löpskolning (och exempel på sju olika övningar – som jag kommer att skriva mer om i ett annat inlägg) och vad man bör tänka på.  En summering av dessa tips:

  • Hållningen. Ha en stolt, upprätt hållning. Fram med höften.
  • Armföringen. Pendla med armarna som när du springer. Håll dem lätt böjda och låt ”tummarna peka uppåt”.
  • Blicken. Titta långt framför dig, den blicken hjälper dig även att hålla en stolt hållning.
  • Steget. Lätt steg och jobba mycket på främre delen av foten. Ger dig styrka i vaderna och förbättrar din spänst. Jobba med mjuka rörelser. Tanken är inte att man enbart ska springa på tårna fortsättningsvis, men att göra det under övningarna hjälper dig att få ett ”rull” och ett driv framåt.
  • Mät upp en sträcka på ca 20-30 meter och gör varje övning ca 3-4 gånger.
  • Avsluta gärna varje övning med några meters lätt jogg.
  • Gör inget som känns onaturligt. Det är ingen vits med att öva in en rörelse eller en teknik som känns helt fel.
  • Försök se övningarna med ”löparögon” och utifrån hur det ska hjälpa just dig att bli en bättre löpare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s