fullfartframat.se

input – output – result

Lämna en kommentar

Jag ramlade in på en diskussion med instruktören och mina medcyklister (melan två pass spinning) om att spinning  ”blir så hårt och tungt som mam själv vill”. Det hela började när en första-gångs-deltagare frågade om skillnaden mellan gula och blå klasser, varpå instruktören svarade att den ena var enklare och den andra lite svårare/tyngre (nu förenklar jag hans ord). Deltagaren tackade för sig och gick, vi som var kvar i salen poängterade dock därefteer att det blir ju faktiskt så tungt som man vill! En gul halvtimme kan bli hur tung som helst, likaledes kan en blå timme vara en promenad i parken.

Resultatet beror helt enkelt på din egen input. Input. Output. Tänj gränserna med jämna mellanrum. Ta ett djupt andetag och stig utanför komfortzonen. Ger du lite mer så får du lite mer!

Det fick mig att fundera över att verkligen försöka hitta ett syfte med varje enskilt pass som jag gör, oavsett om det är löpning, i gymmet eller en gruppträning. Vad vill jag uppnå med den här timmen, med den här löprundan eller den här övningen? Det behöver inte vara formellt eller välgenomtänkt – men det ska finnas en uttalad (om än i mitt huvud) tanke med varje pass.

Tanken kan vara återhämtning, step outside the comfort zone, utmaning, rehab.. men det kan också vara att jag ska njuta av sällskapet, finna lugn och ro, terapi, anger management etc etc.

Hur är det mer? Har ni en uttalad tanke med varje pass? Tränar man efter ett program (inför lopp, rehab etc) så har ju varje pass ett syfte och är en liten beståndsdel i ett större perspektiv, men för all annan träning..?

Kommentera

