fullfartframat.se

tränikett?!

10 kommentarer

Läste en ganska roligt skriven artikel på vägen hem från dagens pilatespass. Artikeln var skriven med en viss humor och satir, och fick mig att skratta lite igenkännande. Den handlade om vett och etikett i gymmet. Do’s and don’ts. Ta av uteskor, peppa inte de som inte vill bli peppade, heja inte i omklädningsrummet etc..

Detta fick mig att fundera på vad som är major no-no för mig på gymmet. Jag kom dock fram till att ganska mycket är okay för mig, så länge hänsyn tas till medträningsmänniskor. Det som nog stör mig mest är faktiskt när folk diskuterar högt och ljudligt dagens förehavanden under en gruppträningsklass. Hur irriterande är det inte när två tjattertanter (finns även manliga dito) sitter på varsin cykel? Visst, det är upp till instruktören (eller du som medcyklist) att säga till, men vem orkar med det i längden? Här brukar det oftast hjälpa med ett elakt ögonkast för att få tyst på pratpellarna.

Vad har du för major no-nos?  Vad får man inte göra på gymmet, i gruppträningssalen eller ute bland (blogg)joggare?

10 thoughts on “tränikett?!

  1. Jag kan irritera mig mycket på folk som stinker av svett i gymmet. Visst, man är där för att svettas. Men eftersom nytt svett inte luktar så måste det innebära att dessa personer har på sig otvättade träningskläder. Och det tycker inte jag är fräscht!

    Under en period brukade jag gå på ett bodypumppass på tisdagkvällar och det var alltid en man med på de passen, som stank svett. Jag var alltid tvungen att komma i god tid till det passet, bara för att se till att stå långt ifrån honom.

  2. Det finns nog bara en sak som irriterar mig vad gäller träning: folk som vilar extremt länge på maskinen och inte låter andra köra ”mellan”.. Men de är som tur inte så många 🙂

    Ooops, jag som alltid säger hej i omklädningsrummet – och det tänker jag fortsätta med 🙂

  3. Det där snacket under uppvärmningen på spinningcykeln. Jag blir gaaaaalen *s* Annars kan jag nog ta ganska mycket, brukar vara inne i min egna lilla bubbla så jag märker inte så mycket *s* Å hör illa gör jag me *s* Tur e kanske det!

  4. Ja prat på gruppträningar är irriterande. Och när man istället drar sig till gymmet stör jag mig något oerhört på män som stönar högt, och verkar göra det för sakens skull. Så irriterande! Sen slänger de gärna ner vikterna efteråt också, för att visa att det VERKLIGEN tagit ut sig. Suck…

  5. @karin: Uschiamej. Det finns tvättmaskiner! 😉

    @pernilla: När du säger det så.. ja, det irriterar mig också. Och förtsätt med att heja du! 🙂 Det var bara det som stog i artikeln som jag refererade till. 🙂 Jag hejar nog inte, men ett leende och en nick brukar det iaf komma till mina skåpgrannar.

    @nilla: Ja, visst är det väl tur att man har sin egen lilla bubbla!

    @susanna: Det som stör mig i gymmet är nog just dessa män som tror att de är så sabla stora och starka, men som dels lyfter komplett åt skogen och som sedan ska basunera ut till alla hur tuuungt det var. Skulle de lyfta korrekt så skulle de säkerligen inte ens klara hälften av vikten.

  6. Intresanta tankar, men jag ireterar mig nog mest på det som saboterar utrustning och lokal. Annars har jag nog rätt bra överensende med folk… =)

    ps. ser att du forfarande inte har flyttat hem bloggen…

  7. @ghosthack: Ja, hur kan man tex få för sig att sno hem en massa saker!? Bastustenarna liksom!? WTF!

    *host* Nej, får göra det snart! 🙂

  8. Sant, vet inte hur de tänker som stjäl saker och hur faan får man med sig bastusten? Sedan är det inta alltid logiska saker som får fötter, vem får för sig att skruva ut skruv och sno???? <=)

  9. inte komma dränkt i parfym!
    inte komma och stinka GAMMAL svett!
    inte ta typ 8 olika skivstänger så ingen finns ledig!
    inte kommentera högt hur andra tränar/ ser ut
    folk som bablar värsta högt på gruppass!

  10. Jag tror att jag är ganska överseend eoch tillåtande överlag på gymmet. ÅS länge ingen stör mig och min träning så är jag för dte mesta nöjd.
    Men jag har lite svårt för vissa saker och prat under gruppträning, framförallt när instruktören pratar, är irriterande. Likaså personer som mest sitter och hänger, i olika maskiner.
    Svettlukt är inte så upprörande, men parfym tycker jag inte om. Jag tycker heller inte om när jag ser tjejer sminka sig innan passen.

    Saker jag kanske inte irriterar mig på så mycket, men som jag inte tycker känns bra är när generellt unga killar, kör tunga vikter med väldigt dålig teknik och när personer kör ”baklänges” på crosstrainern.

    Jag kanske inte är så tillåtande när allt kommer omkring ändå. Haha! 🙂

Kommentera

