fullfartframat.se

blogawards

2 kommentarer

Med jämna mellanrum går det runt olika ”awards” i blogosfären.. Jag är lite kluven till dessa – visst är det trevligt att få uppskattning för det du skriver och feedback på det du försöker förmedla till dina läsare, men samtidigt tenderar dessa awards att cirkulera i en klubb för inbördes beundran. Nu kanske jag låter avundsjuk och bitter, men inte då! Jag tycker alla förjänar lite uppskattning! .. så tack Sofy!

Anyhow.

Jag skippar hela awardceremonin och listar istället enbart sju saker om mig som ni kanske inte visste.

1. Jag arbetar med något så nischat som ICT för utveckling. I grunden har det mycket med att alla har rätt till information och möjligheter att kommunicera, men det handlar även om hur information- och kommunikationsteknologier kan vara ett verktyg i fattigdomsbekämpning och utveckling. Trots Sveriges profil som IT-nation är detta inte särdeles stort i Sverige och har gjort att vi har arbetat i motvind i fem år, men nu 2010 har det äntligen vänt.

2. Trots mitt arbete inom utvecklingssfären tycker jag att man borde göra om hela systemet med en nationell byråkratisk trögstartad myndighet och istället satsa på CSOs/frivilliga organisationer som är mycket, mycket, mycket snabbare att reagera när katastrofer händer.

3. Jag är född och uppvuxen på ”Fredens öar” mitt i Östersjön, men flyttade från öarna för femton år sedan – men kommer alltid att vara öbo innerst inne. Jag skulle inte kunna bo i ett land utan kustlinje.

4. Jag har faktiskt pluggat bokföring/redovisning en gång i tiden, men det var sååå trist och  landade till slut med en Master of Science in Computer Science från KTH. Jag är ändå ganska oteknisk.

5. Jag är i grund och botten ganska lat och en stor godisgris. Kan inte leva utan choklad och ost. …även om jag älskar choklad dissar jag Marabou. Sött, sliskigt sk*t. God mjölkchoklad som smakar choklad görs av Fazer!

6. Mitt tredje hemland är ett fattigt land söder om Sahara. I Mozambique har en del av mitt hjärta slagit rot och jag tar varje chans att resa tillbaka. Nästa resa blir i slutet av mars. *längtar*

7. Jag har bott på Lidingö, på Söder, i Liljeholmen, i Vasastan (älskade Vasastan i nio år!), i Bagarmossen och nu i Farsta Strand under min tid i den stora staden Fjollträsk. Jag saknar inte stan.

2 thoughts on “blogawards

  1. Men jag trodde att du förstod att i Sverige och belöningar allatid slutar i klubbar runt inbördes beundran…

    VTH jag har aldrig upplevt dig som sittat ”Jag är i grund och botten ganska lat och en stor godisgris”!!! Men det kanske är mitt fel för ordspråket är… Man blir som den man lever med…

  2. @ghosthack: Ditt fel! Alltihop! ❤

Kommentera

