fullfartframat.se

säsongens bästa..

1 kommentar

Förutom att det är bäddat för förkylningar just nu (vaknade själv snorig och tjock i halsen) så är den ypperligt att att trycka i sig en massa frukt och grönt! Vi behöver vitaminer och antioxidanter konstant, men ännu mer nu när det är mörkt en majoritet av dygnet.

Har ni dock noterat att det inte är becksvart vid kl 16 längre!? Yay!!

Matilda har listat de frukter och grönsaker som är klimatsmarta att handla just nu – en god idé att följa om du vill värna lite extra om miljön! Jag måste dock erkänna att jag faktiskt inte bryr mig så mycket om dessa riktlinjer utan handlar mina bananer och avokados oavsett! *host* Jag brukar dock vara noga med att alltid handla så närproducerat som möjligt (även om nu både bananer och avokado inte växer på skånska slätten direkt..) och kan jag handla svenska frukter och grönsaker gör jag självfallet det! Inte enbart för transporten/klimatets skull, men främst även för att stöda de lokala producenterna.

Jag vet hur svårt det kan vara för producenterna att ekonomiskt gå runt med de hutlösa kostnader som alla dessa mellanhänder tar som gör att det inte blir kvar ngt till producenten. Sedan skyller okunniga konsumenter på att mjölkbönderna är giriga och vill ha mer pengar när mjölken är dyr i butik? Bah! Iofs inte deras fel att de inte känner till sanningen, lite upplysning vore inte helt fel!

Handlar du närproducerat och i enligt med vad som är klimatsmart för säsongen?

One thought on “säsongens bästa..

  1. Pingback: påsar och paket « Full fart framåt!!

Kommentera

