fullfartframat.se

surdegar och soffpotatisar..

3 kommentarer

Spenderade delar av gårdagskvllen på ett litet men mysigt hål-i-väggen-bageri i mina gamla kvarter runt Odengatan. Fabrique har nyligen slagit upp portarna på Odengatan 42 och jag hade möjligheten att gå på smakprovning igår via Tastecasting.se.

Fabrique fokuserar på stenungsbakat surdegsbröd i alla dess former (rågbröd, levain, danskt rågbröd, valnötsbröd, gotlandslimpa, dinkellimpa..). Ja, de får jäsa fritt så det blir verkligen en massa olika former på bröden! Min favorit blev nog brödet med valnötter i och det som hade en distinkt smak av havssalt (allt bröd kryddas iofs enbart med havssalt – detta smakade mer salt än de andra). Brödet var gott som det var, men ännu godare med ett tjockt lager smör på. Jag kan gott tänka mig en smakrik tjock skiva ost som pålägg även om de inbitna påstår att surdegsbröd äter man utan pålägg.

Fabrique har även fått stämpeln ”Äkta vara” vilket glädjer mig!

Även om jag tyckte brödet var bland det godaste bröd jag ätit på länge så var det tyvärr aningens för dyrt för att vara ett bröd som man har hemma jämt. Det piffar dock upp söndagsfrukosten rejält någon gång – och jag kommer garanterat att gå tillbaka när jag är i krokarna!

Om du använder facebook eller twitter (eller bloggar) kan du också gå med i Tastecasting Sverige och få möjligheten att prova på olika (smak)upplevelser om du sedan sprider informationen genom olika sociala medier. Gå med du med!

Soffpotatisen då? Ja, det är vad jag kommer att vara i helgen. Även om vi ska vara hus- och hundvakter så kommer det inte att bli mer träning än, just hundpromenader. Kan behövas med tanke på kommande helgs övningar! 🙂

3 thoughts on “surdegar och soffpotatisar..

  1. Hallå där!

    Mändag, spinning och jag är på det vet du!
    //P

  2. Det där valnötsbrödet.. Med (enbart) ett toooktjockt lager bregott på! Vill ha i min mage. Nu.

    Kul att läsa ditt inlägg!
    /Katja från Tastecasting.se

  3. Ah, jag älskar sånt där bröd, verkligen underbar guldkant på vardagen. När man ätit sånt så smakat mycket annat kleggigt bröd I butikerna mindre bra, helt klart. Man blir mätt på ett annat sätt, skorpan är hårt, brödet har textur. Nångång, I en avlägsen framtid, skall jag lära mig baka surdeg själv!

Kommentera

