fullfartframat.se

puls, vita fläckar och simultankapacitet..

1 kommentar

(Ja, jag kan inte räkna och springa samtidigt! Men nog om det senare.)

Tanken var att jag skulle försöka summera ihop veckan som gått, även om veckan i sig inte ännu är slut.. Risken finns att det blir ett lååångt inlägg, men ha överseende med mig för den här gången!

Första arbetsveckan på året inleddes med ett skönt spinningpass för SuperPia på SATS Hötorget. Mötte upp Nilla som hade lovordat Pia högt och insåg ganska snabbt att jag nog kommer att sälla mig till hennes fanclub. Passet i sig var tungt men enkelt, sex set om 4 minuters fartlek med efterföljande två minuter av aktiv vila.

Det hade varit intressant att ha haft pulsklockan och -bandet på sig under detta pass! Jag har efter Activioklassen i onsdags insett att jag borde verkligen gå tillbaka att träna med pulsklockan. Inte enbart för pulsträningen i sig, men även för att hålla koll på hur min puls beter sig vid olika typer av träning och belastning.

Activioklassen ja. Fantastiska Cizzi skulle till Stockholm på kurs och passade på att ordna en träningsbloggsträff samtidigt! Tack för det! Vi fick äran att testa på Activiosystemet Activio Feedback Solution under en spinningklass för självaste VDn för Activio, Daniel Magnergård. Passet i sig bestod av olika etapper där vi skulle ta oss igenom de olika pulsintervallerna bla med hjälp av backar där vi i den sista skulle ta oss så högt upp mot maxpuls som möjligt (om man så ville). Jag hamnade på 94% av den inmatade maxpulsen (226-ålder) men jag skulle tro att min maxpuls ligger några slag högre än så.

[Activiosystemet, Daniel, gänget och jag! bilderna är tagna av Cizzi]

Efter passet och en snabb dusch fick vi en föreläsning av Daniel om just Activiosystemet, om möjligheten att själv kunna gå in och titta på din pulskurva under olika pass och om pulsträning i allmänhet. Jag kommer garanterat att ta mig iväg på flera pulsspinningpass, SATS Sollentuna har ju Activio både i spinningsalen och gymmet så.. 🙂

Det var inte slut där utan Cizzi hade lyckats få ihop en välfylld goodiebag med en massa trevligt innehåll. Juicer och mellanmålsbars från Pauluns Bara Bra Mat (blåbär/acaijuicen var en höjdare!), vita mullbär från superfruits.se, Four O Clock Te från Tekompaniet (som verkligen är mina favoritteer – lycka!), tamarirostade mandlar, hallonremmar och lingonveckaprover från Renée Voltaire (där mandlarna var försvinnande goda), hudvård från Green People, vattenflaska och bag från Röhnish (ännu mer rosa i min träningsgarderob!), Reload från WitaminWell (väldigt fräsch i smaken), strumpor från GoCoCo (skön passform, men tyvärr med långt skaft och lite väl varma inomhus på löpbandet), rättvisemärkt choklad och kola från Rekogram.se (mums!!), boken ”Träna hemma på 10 20 eller 30 minuter”, Fitness Magazine samt en dvd med träningsprogrammet för ben och rumpa från Gymglams Träna på 17 minuter (perfekt för kommande resor!) från Fitnessförlaget.

Stort tack till alla sponsorer, men framförallt till Cizzi, Daniel och Activio samt alla bloggande tjejer (och Pablo!)! Toppenkväll och hoppas att vi ses snart igen! (bilden till vänster är lånad av Nilla)

Det numera sedvanliga crossfitpasset på torsdagen bjöd på tung men skön träning där favoriten var fjärilen, burpees (ja, det är faktiskt kul för det är sååå jobbigt!) och crunchövningen.  Träningsvärken kom dock i baksida lår (!?) och axlar/armar. Sedan har vi ju den där vita fläcken på kartan igen – dansaerobics. Hm, nåja. Jaja, a promise is a promise.

Vilket påminner mig om att hela La Familia ska cykla tillsammans en onsdag framöver! Inte smita undan nu! 🙂 Märkligt det där när det dyker upp bokade klasser på mitt SATS-schema som jag inte själv har bokat. Haha!

Idag lördag bestämde jag mig för att ta tjuren i hornen och bege mig ut på galej med Herr Löpband. Jag hade, ärligt talat, inte stor förhoppning när jag började men beslutade om att jag skulle försöka med 6(4+2)-upplägget den här gången också, fast nu på löpbandet. Fartlek i fyra minuter (8.5 – 12 km/h) med aktiv vila (6.5 – 7.5 km/h) under två minuter mellan varje fartlek. Ryggen, höll, benen häll, flåset höll men hjärnna höll inte.. jag kunde inte räkna till sex utan stannade på fem. Det insåg jag ju inte förän jag var ombytt och klar. Hmm.. Simultankapacitet? Nej! Får ordna till det nästa gång.

Varvsträningen då? Ja, även denna vecka (2 av 20) har jag fokuserat på spinningen och ”bara” hamnat på 1 av tre inplanerade pass. Men som sagt, hellre det än att jag stressar ryggen.

One thought on “puls, vita fläckar och simultankapacitet..

  1. Hej, hoppas det går bra med din träning! Glöm inte länka http://www.träningsprofilen.se i din sidkolumn för att ha med din blogg i bloggtoppen på TräningsProfilen.

    mvh Philip

Kommentera

