fullfartframat.se

dagens fråga

3 kommentarer

För några dagar sedan fick jag följande fråga:

”När förbränner man mest? Jag har hört att om man är ute efter förbränning så ska man löpträna (konditionsträna) efter styrkan när kroppen redan är varm.. Stämmer det?”

Eftersom jag själv inte visste svaret (och blir ganska förvirrad av alla nya rön som ploppar upp hela tiden – många som t.o.m. strider mot rådande uppfattningar) så bad jag min PT att svara på frågan. Nedanstående text är helt skriven av honom och står således för hans åsikter.

—————-

Det enkla svaret är Nej.

Är målet med träningen att förbränningsträna så är det betydligt mer effektivt att träna konditionsträning i separata pass istället för att kombinera detta med styrketräning.

Varför är det så då?

Jo, av den enkla anledningen att det som påverkar hur hårt du kan köra under ditt
konditionspass är ju hur mkt energi som finns att tillgå i kroppen. Har du redan kört ett medeltungt styrketräningspass så har du antagligen förbrukat mycket av den energi du skulle kunnat använda under ett konditionspass.

Kvällstidningar och folk som inte har så jättebra koll på träning kommer med jämna mellanrum att fälla kommentarer som att löpbandet förbränner mest energi, eller crosstrainer är den mest effektiva konditionsträningen du kan få. Det är också helt felaktigt, oavsett om du använder cykel, löpband eller crosstrainer så är det inte val av maskin som är avgörande för hur effektiv din konditionsträning blir ­ – det är intensiteten.

Tycker du att det är supertråkigt att stå o springa en halvtimme på bandet, men tycker det är jätteroligt att köra crosstrainer, kör crosstrainern!

Intensiteten i träningen är det som avgör förbränningen. Och det är nu det kanske blir lite förvirrande, för det är nu vi kommer in på det här med EPOC, excess post-exercise oxygen consumption. EPOC (vilket framgår av namnet) är det syre som kroppen förbrukar efter träningspasset för att återställa kroppen till det tillstånd den var i före träningen, vilket då också kan kallas efterförbränning. Lite felaktigt brukar detta kallas att återställa syreskulden, vilket det inte direkt är. Inte helt förvånande är det då så att EPOC är större vid förbränningsträning med hög intensitet och duration än vid lägre intensitet och vid korta pass. Det har också visat sig att EPOC är betydande vid styrketräning men även där beroende av intensitet och duration.

Det här är antagligen här som en del drar lite snabba slutsatser o irrar bort sig i träningsdjungeln, för om efterförbränningen redan är igång efter ett styrketräningspass, skulle det då inte vara effektivt att slänga på lite högintensiv förbränningsträning på det här också? För att få förbättrad effekt? Nja, nej.

Faktiskt inte. Den energin som finns att tillgå efter ett styrkepass är ju betydligt lägre än om du skulle köra ett förbränningspass utan att ha styrketränat innan. Och vidare så skulle den återuppbyggande fasen i styrketräningen bli lidande.

Så för att summera, är ditt mål med träningen att förbränna kalorier ­ lägg upp din träning så du kör separata konditionsträningspass med högre intensitet (där du ligger på 70% av maxpuls) så ska du se att du får förbättrad effekt!

/PTJ ­ Lic. Personlig Tränare

3 thoughts on “dagens fråga

  1. Tack för tips och vilken himla bra förklaring! 🙂

    Om jag en vecka inte kan köra separata träningspass utan ”måste” både löpträna och gymma samma pass – då ska jag alltså köra det jag vill bli bra på först?

    Det där med intensitetens betydelse var jag med på innan 🙂

    Det där med förbränningen hade jag hört från en instruktör på SATS, hmm.. Men då var det frågan om tidsbrist att köra separata pass.. Min målsättning är från början att köra separata pass men ibland¨har jag svårt att få till separata pass pga. jobbet.

    Tycker precis som Du – det är himla svårt sånt här, ny rön hela tiden, tips och råd i allt från träningstidningar och kvällstidningar..

    Hälsa PTJ och tacka så mycket! Nu är jag lite klokare ett litet tag i alla fall 😉

  2. …och PTJ läser även bloggen så jag passar på att svara på följdfrågan här (och det var faktiskt något jag skulle tagit upp i inlägget men redigerade bort ;)). Men du har helt rätt där, du ska träna det du vill bli bra på först i passet när du har energi. Om du har som mål att bli en bättre löpare så kan du köra ditt löpträningspass först och sen komplettera med några benövningar (ju komplexare desto bättre, så knäböj o marklyft är jättebra basövningar som du kan lägga in), för att avsluta med en ordentlig stretch (fokus hamstrings, höftböjare, vader + framsida lår).

  3. PTJ:
    Tack för hjälpen! Nu ska jag ändra strategi – löpträna först och styrka efter de dagar jag måste ”samköra”.. För det är löpningen jag behöver lägga lite krut på (och fettförbränningen) – styrketräningen är lättare att bli bra på av någon konstig anledning.. I styrkeprogrammet har jag en del basövningar för ben, rygg och mage men även axlar och armar. Ganska fort märker man skillnad, att benen orkar mer, om man styrketränar lite 🙂
    Stretchen är det lite si och så med men det går ju att skärpa sig även där 😉

    Ha en bra start på veckan!

    // Pernilla

Kommentera

