fullfartframat.se

temporary out of order

13 kommentarer

Under många år har jag haft problem med ryggen, men genom träning och envishet så har jag lyckats hålla mig skadefri under nästan lika många år. Visst, lite vanligt aj, oj får man ju leva med men livet med Citodon, SÖS Akut och sittförbud är långt borta. Trodde jag.

Igår efter en fantastisk runda på löpbandet [ja, det var kul!!], en varm bastu och en svalkande dusch.. ja, då knäppte det till. Stog med vänsterbenet uppe på en bänk och skulle böja mig fram för att smörja in fuktighetskräm.. Världen blev vit för en mikrosekund. Alla syn- och hörselintryck försvann. Det var bara vitt. Vilken smärta. så ont har jag inte haft sedan.. ja, jag vet inte vad.. För någon sekund kunde jag inte röra mig överhuvudtaget och jag var på vippen att be ngn i omklädningsrummet att ringa ambulans.. Sedan insåg jag att jag nog kunde röra mig bara jag inte böjde på ryggen, lyfte på armarna efter böjde på nacken..  Lyckades på något sätt komma ner i sittande [även om jag vet att jag inte borde ha..] och då vällde illamåendet och kallsvetten över mig. Grymt otäckt. Smärtan framkallade en sån chock för kroppen att den reagerade med just chocksymptom.

Jag fick på mig resterande kläder, plockade ihop mina grejer och stapplade försiktigt ut. Ringde älsklingen som kom och hämtade mig.. det var en ren pina att sätta sig i bilen, men vad göra?! Tårarna bara rann, dels av smärta och dels av att jag var orolig för att jag var tillbaka i helvetet igen..

Kom hem, och får råd per telefon: hett bad och tryck ut ryggen. Jag kommer inte ens ner i badkaret människa!! Ge mig knark istället!! Ge mig antiinflammatoriskt så att musklerna i ryggen slutar krampa så stt de kan släppa nerven som ligger i kläm.. Jag insåg ganska snart, lyckligtvis, att det inte var tillbaka till ”det där” då jag hade problem med diskarna i ländryggen – utan ”bara” krampande muskler och nerver i kläm. Det går över, även om det gör j*vligt ont. Det går över.

Några minuter innan ”the big bang”.
Nöjd, glad, svettig och iklädd min galet rosa Nike-topp jag fick av snälla Tomten.

Tack Tomten!

Nu så här dagen efter är musklerna ömma efter ”krampen” och jag går som en äggsjuk höna, men jag går!! Jag sitter, jag rör mig! Jag kommer hålla mig borta från gymmet i några dagar, men det är inte tillbaka till de där hemska åren.. Tack och lov!

Ta hand om er därute, var försiktiga med skador, träna inte om ni känner er dåliga eller har ont någonstans. Träningsvärk ja, men ni själva vet nog skillnaden och var gränsen går. Det är så lätt att arbeta upp förslitningsskador som inte försvinner med enbart korta uppehåll.

Ja, man vill så mycket – men vilket pris är du beredd att betala?

Ovan toksnygga armband från Humanity for All har jag sett på ett par bloggar, nu senast hos glada Nilla som hade köpt sitt på NK. Jag har ingen lust [obvious reasons] att trängas med folk inne i stan just nu, så jag beställde hem ett från sidandsally.com. självfallet ramlade det med lite andra prylar också.. Hm.. så nu, har jag, nästan, modebloggat också! 🙂

13 thoughts on “temporary out of order

  1. Stackars dig och vilken fasa där på gymmet. Jag har flera gånger tagit emot personer som ambulansen fått ”kippa ner i madrassen”. Skönt att det inte var ”det värsta”

  2. Linus får sånt där ibland av träning, han blev rekommenderad en cocktail på Alvedon och Ipren samt Voltaren-gel. Mest för att det inte ska göra för ont så han blir ännu stelare, det har funkat rätt bra, tidigare har han haft riktigt ont mycket längre period.

  3. @Marica: Till all tur så har jag inte behövt åka pling-plong ännu även om det nog var nära några gånger när jag hade problem med diskarna. När det som var värst ville de operera mig – men jag tokvägrade! Svårt att säga om det var klokt eller oklokt..

    @Annelie: Hej du! Kul att ”se” dig här. 😛 Jag hade inte starkare grejer hemma igår så det fick bli Voltaren T [dvs receptfri]-Ipren kombinerat med Voltaren gel. Gjorde att jag kom ner i sängläge iaf. Skumt att han får det av träning. Ger dig ju ännu mer belägg för att sånt är farligt.. *fniss*

  4. aj aj! tur i oturen ändå får man väl säga. var försiktig om dig!

    jag fick ett sådant brunt armband i julklapp och jag älskar det!

  5. @sara: Ja, tur i oturen kan man nog säga! 🙂 Mmm, jag blev kär på en gång! ..och beställde det faktiskt i märkbrunt.. Velade ett tag mellan färgerna, men det blev det mörkbrunt till slut.

  6. Haha, ja det är väl egentligen inte träningen i sig utan det är när han spelar fotboll och tar i för mycket. Då sträcker han musklerna i ländryggen.

  7. Ajdå! Hoppas det blir bättre snart!

    Jag beställde 2 armband till priset av 1 idag direkt från Humanitys hemsida. Toppen =)

  8. Men gumman!! Åh vad jobbigt! Känner med dig. Hoppas att det känns bättre nu. Du måste ta hand om dig. Vi behöver dig vet du. Kram

  9. Fy fasen, blä, hoppas du är helt bra snaart!

  10. Krya på säger jag!

  11. Pingback: nu kör vi! « Full fart framåt!!

  12. Pingback: vilken kick! « Full fart framåt!!

  13. Pingback: vecka 1 av 20 « Full fart framåt!!

Kommentera

