fullfartframat.se

godis är gott!!

2 kommentarer

Jag är inte särdeles huslig av mig, jag lagar mat förvisso, men bakar sällan.. Och laga godis gör jag nästan aldrig. Därför vill jag dela med mig av ett ruskigt gott recept som jag hittade i Allt Om Mat för ett tag sedan. Jag älskar knäck, jag äääälskar lakrits… vad kan inte bli bättre än lakritsknäck då? 🙂

2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 dl ljus sirap
1½ tsk lakritsextrakt

Koka ihop. Rör om med jämna mellanrum. Koka tills smeten klarar kulprovet.

Blanda sedan i:

1 krm lakritsarom
1 tsk svart karamellfärg (hushållsfärg)
40 gr smör
(1 dl skållade hackade mandlar)

Häll upp snabbt som attan i knäckformar. Låt kallna. Förvara i lufttät burk.

2 thoughts on “godis är gott!!

  1. Oj oj oj…vet du vad! Måste sätta igång och göra lite sån där knäck – jag är ju helt såld på lakrits 😛

  2. Den är ruskigt god! 🙂 Försvinner lite väl fort, får fixa mer imorgon.

Kommentera

