fullfartframat.se

tio tusen gröna och blöta meter – the story

7 kommentarer

Jag ljuger om jag påstår att jag var väl förberedd för gårdagens/nattens bravader..

Minimal träning under semestern, kick-off med jobbet torsdag-fredag och kräftskiva på fredag kvällen. Inte så klokt kanske. Men så är det ibland.

IMG_1503Det var mitt första Midnattslopp så jag visste inte riktigt vad som komma skulle. Visst hade man hört om backarna runt Sofia kyrka, om folkfesten, om den färgade ormen som drog sig framåt Söders gator.. Jag har ju sprungit både Vårruset och Tjejmilen många gånger tidigare och visste att det verkligen var häftigt med alla kringarrangemang runt som gör det till en fantastisk löparupplevelse. Om kickarna man får av allt pepp, av musiken längs med banan, av att man springer med över tjugo tusen andra människor.. Men jag var inte förberedd på mörkret, på regnet, på hala kullerstenar eller på backarna runt Sofia och Fjällgatan.

Jag drog mig in i det längsta för att dra av mig överdragskläderna eller att stå i kisskön, men till slut var det oundvikligt. 🙂 Rasslade iväg till startfållan och trängdes en stund med en sisådär tretusen andra gröngölingar i samma fålla innan startskottet gick. Musiken pumpade, strålkastarna färgade den gröna ormen i en massa färger och röken efter fyrverkerierna låg fortfarande tät. Snart var det dags!!

banamlsthlm09Första kilometern ner längs Ringvägen var simpel – men tråkig och först när vi kom ner till tunneln under Clarion började det bli kul. Norra Hammarbyhamnen var en ren och skär pina med sina blöta kullerstenar och jag drog ner på tempot för att inte slira till. Det tog ju aldrig slut!! Men jag föredrar  o-stukade fotleder än snabbt tempo. 🙂 Backarna på östra sidan Södermalm var jobbiga ja, men inte så farliga förutom just runt Sofia där jag faktiskt gick en bit.. Jag var inte särdeles trött – men kroppen sa emot. Kanske inte så konstigt. En av de bästa passagerna var nog Folkungagatan (även om det blåste rejält) och Götgatsbacken upp.. Där var det party!! När man väl kom ner på Ringvägen och kunde skymta målgången som en blinkande hägring.. ja, då var det fantabulous!!

Trots hällande regn, hala kullerstenar och magknip i intervaller.. så dansade jag samba några steg, klappade händerna högt ovanför huvudet vid alla band som spelade, plaskade i vattenpölar som en femåring, high-fivade massor av folk längs vägen och bara njöt av allt pepp som kom från publiken.

För party var det!!

Klockan stannade på 1h 12 minuter – en riktigt urusel tid för mig egentligen, men med tanke på omständigheterna så helt okay! 🙂 Banan är kontrollmätt på tio tusen meter blankt men min Nike+iPod stannade på 10, 82 km och gav mig en bättre medelhastighet än vad jag fick enligt tidtagningsservicen som kom per sms. Troligtvis är min Nike+ inte ordentligt kalibererad för så mycket zick-zack sprang jag inte! Trängseln i start var betydligt lugnare än vid både Tjejmilen och Vårruset – men så har inte Midnattsloppet lika många sölpottor som börjar gå efter tvåhundra meter även om de startar i de första grupperna.

Mitt första Midnattslopp – men inte mitt sista.

…bara jag får slippa regnet!

7 thoughts on “tio tusen gröna och blöta meter – the story

  1. Bra jobbat Lotta! Visst var det skoj! 🙂 Även mitt första ML.. Inte sista för nästa år är det dags igen!

  2. Vad det låter roligt, hoppas att även jag någongång skulle få springa att ML. Ha det gött!!!

  3. Så himla kul att du var med! Nästa år kanske jag vågar mig på det, man vet aldrig! 🙂

  4. Pernilla: Tack detsamma! Japp, det var jätteskoj trots alla vedermödor. 🙂 Nu laddar jag för Tjejmilen och Lidingö 15km.. Hujja!

    Pain: Det var verkligen roligt!

    Mikaela: Ja, trots regn och rusk så var det så kul! ..och klart att du vågar!! Kan jag så kan du! 😉

  5. Härligt party på bästa tidpunkten. Skit i tiden när det är sådan fest. Kanske borde testa springa loppet nästa år.

  6. Anna: Ja, det är det jag gör! Ser det som ett lite annorlunda party en lördag kväll. 🙂 Klart att du ska springa!

  7. Vad duktig du är gumman! Och det låter som om du har haft riktigt skoj också, det är nästan så att man blir inspirerad att testa (men bara nästan) 🙂

Kommentera

