fullfartframat.se

mot nya höjder!

1 kommentar

Nej phan, måste duscha först. Recension kommer, men det var riktigt jefla najs!

En bra dag.

——————-

Så var det då dags. Dags att provköra mina nya cykelskor som jag skaffade för över en vecka sen.. Tyvärr har jag inte fått till schemat de senaste dagarna vilket resulterade i att veckans första cykelpass inträffade idag! Inte måndag som normalt är.. Hm, nåja.

20321_1_zoomJag måste erkänna att jag var både lite skrajsen och ängslig när jag steg in i spinningsalen på SATS Farsta imorse. Jag hade ju aldrig tidigare cyklat med klossar!  När jag började med spinning så körde jag i vanliga ”gymskor”, ni vet sådana där budoskor man kan köpa i flertalet olika budo/fitnessaffärer. De var ypperliga på gymmet och på några olika pass där man inte behövde så mycket stadga och stöd för fotleder etc. Men som ni vet så är ju sulorna på dessa skor ganska tunna och mjuka och det dröjde inte länge innan jag insåg att jag behövde antingen vanliga skor eller satsa på spinningskor. Det senare alternativet var jag inte riktigt redo för än så jag fortsatte i vanliga löpskor. Jag insåg nog inte då att jag redan nu var fast i spinningträsket. Någonstans på vägen hittade jag ett par enklare (läs billigare!) cykelskor som jag började använda utan klossar..

När väl solen började värma på nosen och älsklingen och jag började snegla på att ordningställa våra cyklar för våren så bestämde jag mig. Jag var mogen för ”riktiga” cykelskor! Sagt och gjort. Resultatet blev att vi bytte till SPD-pedaler på alla cyklar och även älsklingen skaffade sig ett par cykelskor. Så kan det gå!

Nu har jag alltså ett par skor för spinningen inomhus och ett par för min silverfärgade racer hemma. 🙂

..men åter tillbaka till spinningsalen..

Efter sedvanlig fipplande med inställningar var det då dags att sadla monstret och bege sig iväg.. Först högerfot.. men var tusan sitter clipset då, och var sitter klossrna? *Fippel fippel” Aha, där.. *knäpp, knäpp* Jag sitter fast!! Huuuuu! Nästa fot… *knäpp knäpp* Jag sitter fast!! Efter ungefär en halvminut och några rundtramp senare var jag nästan i extas. Japp, så lätt! Inga band som måste spännas av bara h-vete runt foten.. Inga tunga, varma skor.. Fantabulous!!

”Tryck och dra”-mantrat för att få ett bra rundtramp fanns i bakhuvudet som vanligt, men jag behövde inte påminna mig själv om det längre. Det bara fanns där. *stort leende* Enda nackdelen var att klossarna var monterade för långt fram vilket resulterade i att foten hamnade för långt fram på pedalen således fick knäna fel belastning, men nu är de om-monterade så nästa pass ska bli ännu bättre! *längtar*

På något sätt känns det som om jag kommit en bit på vägen, jag har nått ett mål som jag inte ens visste att jag satt upp.. Jag har insett att jag är fast i spinningträsket och får helt enkelt göra det bästa av situationen nu. Hepp.

Skorna är för övrigt inte Shimano, som verkar vara en av de vanligaste märkerna – utan Specialized.  Shimanos skor är ofta väldigt smala i lästen vilket inte fungerar för mig som har korta och breda tassar.. 🙂

One thought on “mot nya höjder!

  1. Spännande att läsa detta om cykelskor. 🙂

    Jag kör spinning ofta, men i vanliga löpskor. Ska nu sikta på tjejvättern och införskaffa en cykel och har då tänkt att cykelskor också ska bli en ny utmaning. Men visst kan man ha samma skor på både ute-cykeln och spinningcykeln? Eller har jag missuppfattat det? 🙂

Kommentera

